nieuws

Spoor zoekt naar slimme oplossingen Europees monitoringsysteem in de maak

bouwbreed Premium

amsterdam – Een efficiënt en veilig spoornet vraagt om slimme oplossingen en onderhoudsconcepten. In Europees verband wordt er hard gewerkt om het (vervoer per) spoor naar een hoger niveau te tillen.

De eerste dag van de Rail-Tech Conferences, die als aanvulling van de tweejaarlijkse vakbeurs Rail-Tech moeten worden gezien, stond gisteren in het teken van onderhoud aan het spoor. De internationale spoorweg(bouw)branche ziet zich momenteel voor veel uitdagingen gesteld, meende Bert Klerk, voorzitter van the European Infrastructure Managers (EIM) de huidige situatie. Hij noemde het realiseren van een Trans-Europees Netwerk (TEN), het zo goedkoop mogelijk en veilig uitvoeren van onderhoud, aanpassingen en vernieuwing en de implementatie van het veiligheidssysteem ERTMS. Dit radiografisch bestuurde veiligheidssysteem wordt op de hsl-zuid en de Betuweroute ingevoerd, waarmee ons land operationeel gezien tot de koplopers behoort. Maar de integratie van dit systeem op het bestaande spoor zal nog een hele inspanning vergen, ook door het gebrek aan financiële middelen. Maar er zijn ook lichtpuntjes te melden. Klerk noemde de toepassing van digitale video-opnames bij het inspecteren van treinsporen en wissels “een veelbelovende ontwikkeling”.

Ook in Europees verband wordt hard gewerkt aan een eenduidige methodiek om het spoor te monitoren en gebreken te signaleren. Dat gebeurt met het zogeheten Integrail. Doel van het EU-project is een samenhangend intelligent systeem te ontwikkelen om alle uiteenlopende prestaties van het vervoer per spoor te optimaliseren. Het door de EU gesubsidieerde vierjarige samenwerkingsverband van 39 partners uit tien verschillende Europese landen moet uiteindelijk een samenhangend intelligent monitoring- en besturingssysteem voor het hele Europese spoor opleveren. De eerste resultaten worden in 2008 verwacht.

Ook de markt is hard op zoek naar slimme oplossingen. Een daarvan is de mobiele werkplaats waarmee snel, efficiënt, veilig en goedkoop onderhoud aan het spoor kan worden gepleegd. “Wij hebben uitgerekend dat met deze werkmethode op jaarbasis 15 tot 20 miljoen euro kan worden bespaard op het Nederlandse spoornet. Wel moeten er dan zo�n 50 tot 200 zogeheten instappunten komen om dit materieel toegang tot het spoor te verschaffen” aldus Jelte Bos van Holland Railconsult. Hij spreekt van “een revolutie” op het gebied van spooronderhoud. “De winst zit hem vooral in het minimale belemmering van het treinverkeer en een hogere werkproductiviteit.” De mobiele werkplaats is in de fase van definitief ontwerp. Nog deze zomer zal er worden begonnen met de constructie.

De tweede en laatste dag van het evenement staat vandaag in het teken van het regionale spoor. Volgend jaar staat naast de Rail-Tech ook een congres over het gebruik van de Betuweroute op de agenda en een internationaal congres over hogesnelheidstreinen (EurailSpeed).

Reageer op dit artikel