nieuws

Simulator traint applicateur in belijning wegen

bouwbreed Premium

amsterdam – Wegmarkeringen hebben soms een ingewikkelde samenstelling. Met het gevolg dat de combinatie van doorgetrokken en onderbroken belijning soms letterlijk niet uit de verf komt.

Wegmarkeringspecialist Hofmann uit het Duitse Rellingen ontwikkelde een simulator voor het aanbrengen van de strepen.

Verkeerde strepen zijn een ramp voor de wegmarkeerder, weet Hofmann. Wegbeheerders staan soms toe dat foute lijnen met zwarte verf worden weggewerkt; meestal willen ze dat de markering wordt weggehaald. Een begrotelijk karwei. Markeerders kunnen zich de opgedragen lijnencombinatie eigen maken in een simulator die Hofmann ontwikkelde. Het systeem leert de applicateur omgaan met de elektronica die de verfkranen opent en sluit. De Duitse machinebouwer biedt deze training als extra service aan zijn kopers aan. In de elektronica zijn uiteenlopende belijningspatronen opgeslagen die de markeerder met een knopdruk kan oproepen en vervolgens volautomatisch kan aanbrengen.

Hofmann ontwikkelde verder een applicatie om tweecomponentenmarkeringsverf zonder lucht onder hoge druk aan te brengen. De twee componenten worden verwerkt in een verhouding van 98:2. Met dit �airless� systeem kan de markeringswagen met één voorraadtank toe. Het basismateriaal hoeft niet vooraf te worden gemengd met een katalysator. Mede daardoor hoeft het mengsel niet binnen een bepaalde tijd te worden verwerkt en ontstaat ook geen verlies aan voortijdig uitgehard materiaal. Resten die niet zijn verwerkt kunnen in de tank blijven. Onderdelen die met het materiaal in aanraking komen, hoeven niet te worden gereinigd met oplosmiddelen.

De Duitse machinebouwer bedacht ook een systeem om markeringsverf op een nat wegdek aan te brengen. De fabrikant monteerde daarvoor het Damp�nDry-systeem van de Oostenrijkse fabrikant Swarco op zijn markeringsmachine H33-3. Met deze aanpassing kan de applicateur markeringsverf ook bij minder gunstige weersomstandigheden en bij lage temperaturen aanbrengen. De applicatie gebeurt in één arbeidsgang en bij hoge snelheden. De dikte van de laag blijft volgens de fabrikant onder alle omstandigheden gelijk. Het verkeer kan zonder problemen over de versgetrokken strepen rijden.

Ook met de MultiDotLine bereikt Hofmann een hoge applicatiesnelheid. Dit systeem brengt de belijning in de vorm van noppen aan. De verfdruppels geven de strepen een strak begin- en eindpunt en zijn in elke mogelijke combinatie van doorgetrokken en onderbroken lijnen aan te brengen. Dat gebeurt met een �extruder� die aan een vrachtwagen wordt gemonteerd. Hofmann bracht eerder dit jaar de eerste varianten op de markt. De fabrikant werkt momenteel aan een uitvoering die tot 6 ton markeringsverf kan meenemen. De applicatietechniek voorkomt dat de extruder verstopt raakt, garandeert de Duitse machinebouwer.

Reageer op dit artikel