nieuws

Wegwerker kan te snel rijden deels zelf voorkomen

bouwbreed Premium

den haag – Aannemers zijn er deels zelf de oorzaak van dat automobilisten te snel rijden langs wegwerkzaamheden. Het KLPD treft nog regelmatig borden aan met snelheidsbeperkingen terwijl niemand aan het werk is. Ondanks dergelijke slordigheden gaat de politie bij de komende onderhoudspiek extra controleren en worden overtredingen strenger bestraft.

Koos Spee, de landelijke verkeersofficier van justitie en hoofd van het landelijk Bureau Verkeershandhaving, verwacht de komende tijd meer aandacht te besteden aan wegwerkzaamheden. Hij heeft regelmatig overleg met zowel Rijkswaterstaat als het Korps Landelijke Politie Diensten. Daarin worden de prioriteiten vastgesteld. Daarbij geeft Rijkswaterstaat aan welke trajecten gevaarlijk zijn voor wegwerkers en extra aandacht verdienen.

Spee weet nu al dat hij niet overal kan controleren, maar roept wegwerkers op vooral te bellen als zij misstanden of gevaarlijke situaties aantreffen. “De gemiddelde wegwerker doet niet kinderachtig en schrikt heus niet als eens iemand te snel rijdt. Wie belt kan altijd op respons rekenen.” Dat gebeurt in de praktijk regelmatig, al houdt niemand bij hoe vaak.

Wie langs wegwerkzaamheden de snelheidslimiet overschrijdt – onafhankelijk of er nu wel of niet wordt gewerkt – moet rekenen op een relatief hoge boete. Het Openbaar Ministerie heeft de strafmaat aangepast op basis van het principe �hoe hoger het risico, hoe hoger de boete�. Het extra risico voor de wegwerkers wordt bestraft met een ophoging van ruim 30 procent. “Bij 30 kilometer te snel is dat wel 400 keiharde oude guldentjes.”

De verkeersofficier is verder van plan hard op te treden tegen agressie tegen wegwerkers, zoals het gooien van blikjes of andere voorwerpen. “Het is bewijstechnisch lastig, maar als minimaal twee wegwerkers getuigen zijn en een kenteken is genoteerd, ga ik vervolgen. Daar heb ik geen foto voor nodig.” De tenlastelegging is dan poging tot zware mishandeling.

Hij kent de klachten van automobilisten dat er snelheidsbeperkingen gelden zonder dat iemand aan het werk is. Het KLPD bevestigt het beeld dat aannemers niet altijd zorgvuldig omgaan met snelheidsbeperkingen en borden onnodig lang laten staan of niet afdekken.

“Het publiek heeft recht op maximale duidelijkheid en ik heb liever vijf borden te veel dan verwarring”, aldus Spee. “Aannemers kunnen zelf veel doen door goed op te letten op borden, belijning en afzettingen.” De ervaring leert dat het effect van beperkingen het grootst is als de tijdsduur kort is en zichtbaar mensen aan het werk zijn.

Tot en met volgend jaar vinden 200 werken plaats op de snelwegen. De A2 was eind vorige maand een van de eerste snelwegen waar het achterstallig onderhoud wordt weggewerkt. Na controle bleek 60 procent van de automobilisten te snel langs de afzetting te rijden. Na intensieve controles halveerde het aantal. De hoogst gemeten snelheid was 140 kilometer per uur terwijl 70 kilometer was toegestaan. Diegene kan rekenen op een boete van 760 euro en raakt waarschijnlijk voor vier maanden zijn rijbewijs kwijt. De verkeerspolitie heeft inmiddels de A2 aangewezen als pilot en zint op meer maatregelen.

Reageer op dit artikel