nieuws

Knooppunt Paalgraven: de laatste loodjes voor nieuwe A50

bouwbreed

oss – Nog een maand of vier en dan kan het verkeer tussen Den Bosch en Nijmegen zonder vertraging vanaf de A59 de nieuwe A50 oprijden. Bouwcombinatie KWS/Van Hattum Blankevoort legt in opdracht van Rijkswaterstaat de laatste hand aan knooppunt Paalgraven, tevens de laatste bottleneck in de nieuwe A50, die nu van Eindhoven tot aan Zwolle loopt.

Met de aansluiting op de oude A50 bij Nistelrode zijn het de laatste loodjes sinds de start van de bouw in 2000. Het nieuwe knooppunt tussen Ravenstein en Oss-Oost dankt zijn opvallende naam aan de prehistorische grafheuvels die in de omgeving gevonden zijn. Dagelijks zijn ongeveer 100 bouwvakkers druk in de weer om het werk op tijd af te krijgen. Op het moment worden de dekken op de vele kunstwerken aangelegd.

Eigenlijk had de verbinding tussen de A59 en de nieuwe A50 al klaar moeten zijn, maar de complexiteit van het werk en geldgebrek hebben de oplevering met een half jaar vertraagd. Weersomstandigheden maken dat de betonmachine ook in de afgelopen weken meer stilstond dan dan werkte.

Rijkswaterstaat hoopt verkeersminister Peijs nu in juni uit te kunnen nodigen voor de opening van het nieuwe stuk snelweg dat de noord-zuidverbinding completeert.

Het is een complex werk, mede door de vele kunstwerken. Paalgraven is een zogenoemd niet-volledig-knooppunt. Wat zoveel wil zeggen dat verkeer dat op de A50 rijdt soepel kan doorrijden, maar de automobilist die van Den Bosch naar bijvoorbeeld Son wil even van de snelweg af zal moeten om via een kruispunt met stoplichten zijn weg op de andere snelweg te vervolgen. Dat betekent veel viaducten op een klein oppervlak. En ondertussen is de weg tijdens de werkzaamheden ook nog eens gewoon open. Met lange files tot gevolg.

Om het 3 kilometer lange, 20 miljoen euro kostende, knooppunt goed aan te kunnen leggen is de N324 naar Schaijk een tijdlang gesloten geweest. De aanneemcombinatie had de ruimte nodig om een kwalitatief goede nieuwe weg te kunnen maken.

Dat het autoverkeer vanaf mei door kan rijden van Eindhoven naar Zwolle wil niet zeggen dat al het werk rond het nieuwe stuk A50 klaar is. Natuurcompensatie en werk aan het onderliggende wegennet maken dat Rijkswaterstaat nog zeker tot aan de bouwvak druk is in Brabant. De aanleg van het 35 kilometer lange tracé heeft 432 miljoen euro gekost. Er is zes jaar aan gewerkt.

Reageer op dit artikel