nieuws

Toren op snel verdichtend Wijnhaveneiland

bouwbreed Premium

rotterdam – HD Projectrealisatie heeft in samenwerking met Sipkema Onroerend Goed een plan ontwikkeld voor een superslanke woontoren van 145 meter op het Rotterdamse Wijnhaveneiland. Volgens een stedenbouwkundig plan van Kees Christiaanse geldt hier de stelregel hoe kleiner de bouwkavel, hoe hoger de toegestane bouwhoogte.

“We wilden eigenlijk naar 165 meter, de hoogste toren van Nederland. Maar dat was door de vereiste slankheid niet haalbaar”, vertelt ontwikkelingsmanager Reinier Hartman (HD Projectrealisatie). Volgens de voorlopige plannen krijgt de �Juffertoren� een gevarieerde invulling met circa 240 koop- en huurappartementen die in grootte variëren van 50 tot 250 vierkante meter. In de plint zijn commerciële ruimten voorzien, ondergronds krijgt de toren een volledig geautomatiseerde parkeergarage voor ongeveer driehonderd auto�s.

Omdat in het ontwerp rekening moet worden gehouden met woontorens die recentelijk in het gebied zijn gebouwd, kan het gebouw alleen in de top uitkragen. Op de begane grond is het bruto vloeroppervlak 407 vierkante meter, op de topverdieping 459 vierkante meter.

Met een bouwvolume van 55.000 kubieke meter zit het plan precies aan het maximum dat volgens het stedenbouwkundig plan voor het Wijnhaveneiland mogelijk is. Bovenop de plint van 9 meter is hoogbouw toegestaan volgens een flexibele �verdichtingsregel�: per vierkante meter kavel kan een extra volume van 22 kubieke meter worden toegevoegd. Wie plomp bouwt, zit dus snel aan zijn plafond; slank bouwen wordt beloond met extra bouwhoogte. Bij een bouwvolume van 55.000 kubieke meter geldt een maximaal grondoppervlak van 2500 vierkante meter. Hoogtebeperkingen zijn er niet.

Dankzij dit flexibele stedenbouwkundige concept van Christiaanse heeft het ingedutte centrumdeel Wijnhaveneiland zich de afgelopen jaren razendsnel ontwikkeld. Ondanks de relatief hoge boekwaarde van de – verouderde – kantoren in het gebied, is het haalbaar om die te vervangen: met hoogbouw is voldoende kritische massa te realiseren. Bovendien is hoogbouw een middel om vanaf het Wijnhaveneiland het uitzicht te openen over stad, rivier en haven.

Afschrikken

Op de plaats van kantoorpanden uit de jaren zestig verrezen nieuwe woontorens als de Harbour Village 1+2 (2002) en de Waterstadstoren (2004). Op de punt van het eiland is kort geleden de bouw van de 127 meter hoge Red Apple (architect KCAP, ontwikkelaars Sterner Groep/SFB Vastgoed) begonnen.

HD Projectrealisatie laat zich niet afschrikken door het langdurig stilvallen van de bouw van de Scheepmakerstoren, eveneens in de Jufferstraat. Wegens tegenvallende verkoopcijfers zien de ontwikkelaars hiervan (SOL/Memid Investments) zich gedwongen de lay-out van het gebouw halverwege de bouw te wijzigen. In plaats van één krijgt dit gebouw nu twee appartementen per verdieping. “Wij houden onze indeling zo flexibel mogelijk, zodat we bijvoorbeeld eenheden makkelijk bij elkaar kunnen voegen”, zegt Hartman. “Het is duidelijk dat je op dit moment geen al te gekke dingen in het bovensegment moet doen.” Circa honderd appartementen, de commerciële ruimte en de parkeergarage worden via een belegger in de verhuur gebracht.

De ontwikkelaar wil, als de plannen definitief groen licht krijgen, eind 2007 beginnen met de bouw. Jeroen Hoorn, architect van HD Projectrealisatie, levert het ontwerp.

Reageer op dit artikel