nieuws

Schiphol op zee nu al studie waard

bouwbreed Premium

den haag – Als we over 25 jaar in Nederland nog op dezelfde manier willen vliegen als nu dan moet er nu al serieus worden gekeken naar een Schiphol op de Noordzee.

Dat vindt oud-senator H. Eversdijk (CDA) die als voorzitter van de Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid dinsdag zijn rapport over handhaving van vliegtuiggeluid in de wijde omgeving van Schiphol presenteerde.

In de hoedanigheid als voorzitter van de commissie-Eversdijk kon hij dat niet in het rapport opschrijven, vindt hij. “Dan zou ik buiten mijn boekje gaan. Maar mijn persoonlijke mening is dat, als we over 25 jaar nog willen vliegen, we nu onze blik al moeten richten op Schiphol op de Noordzee.”

Regelgeving

Volgens Eversdijk heeft het namelijk geen nut om de discussie tot 2010 – zoals staatssecretaris Schultz (Verkeer en Waterstaat) wil – uit te stellen en dan nog maar eens te kijken. “Het is nu al 2006. We praten over de lange termijn en moeten met veel zaken rekening houden. Bijvoorbeeld de Europese regelgeving. De discussie wordt momenteel niet gevoerd en dus denkt men niet na over de toekomst.”

En dat is volgens de oud-senator wel nodig. “We moeten nu beginnen. De omwonenden rond Schiphol blijven. De luchthaven zelf ook. Op den duur kan er niet meer worden uitgebreid vanwege de geluidsoverlast. Als je bedenkt dat de luchtvaart blijft groeien moet je dus verder kijken. Het is daarom jammer dat men niet blijft nadenken over opties als een zeeluchthaven”.

Hij vindt dat de overheid haar ogen niet moet sluiten voor de toekomst. “Ze moet juist lef tonen door er mensen op te zetten die visie en durf hebben om deze mogelijkheden te onderzoeken. Mocht dan de conclusie zijn dat het niet mogelijk is dan weet je dat in elk geval.”

Maar de oud-senator denkt dat het niet eens zo ver komt. Volgens hem is Nederland “all over the world” met baanbrekende innovatieve bouwprojecten bezig. “Nederlandse bedrijven werken bijvoorbeeld in Dubai aan grote landwinningsprojecten. Het zal toch een enorme impact hebben in de wereld als wij een dergelijke luchthaven op zee bouwen.”

Of Schiphol helemaal naar de Noordzee moet verkassen, weet Eversdijk niet. “Economisch gezien moet je het huidige Schiphol instandhouden en gewoon laten mee-ontwikkelen. Je zou het voor je kunnen zien dat mensen landen op de zeeluchthaven en met snelle treinverbindingen naar het huidige Schiphol worden vervoerd.”

Reageer op dit artikel