nieuws

Bij Schindler-lift staat flexibiliteit voorop Zwitserse fabrikant stelt product samen uit bestaande onderdelen

bouwbreed Premium

ebikon – Flexibiliteit staat voorop bij de nieuwe transportliften 2400, 2500 en 2600 van Schindler. Flexibiliteit in bijvoorbeeld de maat en uitvoering van de kooi en in de deurmaten. De Zwitserse fabrikant stelt deze liften samen uit bestaande onderdelen en kan via telemonitoring zien in welke toestand de componenten verkeren. Adviseur R. Rothenbühler zegt zo een langdurig gebruik te kunnen garanderen.

De 2400 is een extra grote servicelift voor gebouwen als winkelcentra, ziekenhuizen en stations met veel verkeer. De lift is modulair opgebouwd uit vooraf gemonteerde componenten. De afmetingen van de kooi nemen telkens met 50 millimeter toe. Zo bedraagt de kleinste hoogte 2100 en de grootste 2500 millimeter. Volgens dezelfde methode begint de deurbreedte bij 800 en eindigt bij 2300 millimeter. De deurhoogte ligt tussen 2000 en 2400 millimeter. De deur bestaat uit vier of zes panelen.

Als optie maakt Schindler de deuren net zo breed en hoog als de liftkooi. Dat vergemakkelijkt het instappen met winkelwagens en voorkomt schade aan de deuren. De snelheid waarmee de deuren open en dicht gaan is variabel.

Minder energie

De lift wordt elektromechanisch of elektrohydraulisch aangedreven. De elektromechanische variant genereert hefvermogens van 1000 tot 2500 kilo; de elektrohydraulische van 630 tot 2500 kilo. Het systeem kan zonder machinekamer toe. De permanente magneetaandrijving werkt zonder tandwielen en daarmee efficiënter. De frequentiegeregelde aandrijving genereert geen trillingen en verbruikt minder energie. De hydraulische aandrijving bestaat uit een pomp en een elektronisch geregeld stuurblok. Het energieverbruik komt overeen met dat van tractieliften. Schindler ontwikkelde er een specifieke gereguleerde besturing voor. Met de elektrische aandrijving gaat de lift met een snelheid van 1 tot 1,6 meter per seconde tot 65 meter omhoog; de hydraulische tot 18 meter met een snelheid van 0,4 tot 0,63 meter per seconde.

Volgens hetzelfde concept als de servicelift 2400 bouwt Schindler de beddenlift 2500 voor onder meer ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Die biedt een hefvermogen van 1275 tot 2500 kilo bij een maximale hefhoogte van 65 meter en kan daarbij tot 21 stopplaatsen aandoen. De kooi biedt aan één of aan twee zijden toegang. De deuren zijn 800 tot 2300 millimeter breed en zijn 2000 tot 2400 millimeter hoog. Voldoende ruimte voor bedden van elke afmeting en de begeleiders, vindt de fabrikant die daarbij garandeert dat de lift zonder schokken beweegt. De tractie- of hydraulische aandrijving verplaatst de lift met respectievelijk 1 tot 1,6 en 0,4 tot 0,63 meter per seconde. Schindler zegt bijzondere aandacht te geven aan de specifieke omstandigheden in de zorg. Zo stralen de liften meer rust uit met een verlaagd plafond en een indirecte verlichting.

Voor zware ladingen ontwikkelde Schindler de vrachtlift 2600. Ook deze lift wordt op dezelfde manier samengebouwd als de 2400 en 2500. De lift biedt een laadvermogen van 1000 tot 6300 kilo tot 65 meter hoog en doet daarbij maximaal 21 stopplaatsen aan. De tractie- of hydraulische aandrijving genereert een hefsnelheid van 0,15 tot 1,6 meter per seconde. Deuren zitten aan één of twee zijden met een breedte van 800 tot 3200 millimeter en een hoogte van 2000 tot 2500 millimeter. De lift is bestand tegen een ongelijke belading door bijvoorbeeld een vorkheffer of een pomptruck.

Transportvolume

Een microprocessor bedient de 2400, 2500 en 2600 afzonderlijk of in groepen van maximaal vier liften en biedt meer dan honderd mogelijkheden. Als optie monteert Schindler er de bestemmingsbesturing Miconic 10 in; die analyseert het transportvolume van het gehele systeem en verkort de wachttijden en de duur van de ritten. De besturingskasten zijn ingebouwd op de bovenste stopplaats naast de schachtdeur. Eveneens als optie biedt Schindler de zogeheten ID aan; dit systeem maakt de lift alleen toegankelijk voor specifieke personen op specifieke tijden.

Voor de bediening van de deuren gebruikt de fabrikant standaard een lichtgordijn en vervangt dat als optie door radar. De verschillende uitvoeringen komen met bijpassende bedieningstableaus die voldoen aan de bepalingen van EN81-71. Schindler biedt de gebruiker een grote mate van vrijheid bij de afwerking van de kooi.

Reageer op dit artikel