nieuws

Vergeten tunnelgebouwtjes hsl kosten miljoenen extra

bouwbreed

den haag – De Projectorganisatie HSL-Zuid is vergeten de tunnelgebouwen boven de ventilatieschachten van de Groene Harttunnel aan te besteden. Dit foutje kost 6 tot 8 miljoen euro extra. Momenteel wordt met man en macht gewerkt de schade te beperken en de dreigende vertraging van 5,5 maanden terug te brengen tot twee.

Dat blijkt uit de zeventiende voortgangsrapportage hsl-zuid die minister Peijs (verkeer) vrijdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Door miljoenen uit te trekken kan de vertraging worden teruggebracht tot twee maanden. Die periode kan tijdens het testen van de spoorlijn worden weggewerkt. Het benodigde bedrag wordt vrijgemaakt uit de zogenoemde risicoreservering.

Het draait om de 7 kilometer lange boortunnel, die loopt van Leiderdorp tot Hazerswoude-Dorp. Bouwcombinatie Bouygues/Koop heeft ventilatieschachten aangelegd die midden in weilanden naar boven komen. Dat behoorde wel tot het d&c-contract van 427 miljoen euro. De buizen moeten worden afgedekt met betonnen gebouwtjes, maar dat onderdeel is zowel bij de onderbouw- als bovenbouwcontracten vergeten. “Dat is tussen wal en schip gevallen”, aldus Y. de Keulenaar, woordvoerder van het ministerie.

Inmiddels zijn bijna alle onderbouwcontracten opgeleverd. Maar dat betekent nog niet dat de risico�s en problemen voorbij zijn. Bij de tunnelbak voor de A16 bij Prinsenbeek zijn 280 extra trekpalen geplaatst. De aannemer heeft de fout, die kan leiden tot instabiliteit, zelf ontdekt en voor eigen rekening opgelost.

De verkeerde berekeningen voor de geluidsschermen gaan 8 tot 13 miljoen euro extra kosten. Er is onvoldoende rekening gehouden met de dynamische belasting van passerende treinen en er worden problemen voorzien met de fundering. Het ministerie heeft inmiddels juridisch advies ingewonnen en spant zich maximaal in om deze meerkosten op de aannemer te verhalen.

Ook de bovenbouw leidt nog tot kopzorgen. De lijn wordt mogelijk maanden later in gebruik genomen, omdat de spoorbedrijven hun treinen niet op tijd hebben omgebouwd. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft aangegeven zeker acht maanden vertraging te hebben opgelopen. Elke maand vertraging kan de Staat 22 miljoen euro kosten.

Eerder dit jaar lag het ministerie nog overhoop met de Belgen over de hsl-aftakkking naar Breda en de langere reistijd van acht minuten. Het samenwerkingsverband van NS en KLM dat de lijn gaat exploiteren, wil daarom minder betalen. Dit geschil ligt bij de rechter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels