nieuws

Stel maatregelen wao en vut uit

bouwbreed

amsterdam – Als het aan Ernst & Young ligt, wordt de uitvoering van maatregelen rond de nieuwe wao, vut en prepensioen uitgesteld. Bedrijven worden nu geconfronteerd met zes grote stelselwijzigingen en navenante lasten.

“Een kabinet kan eigenlijk niet meer dan één grote stelselwijziging in een periode doen. Mijn advies is dan ook dat het de tijd moet nemen met de invoering ervan. De Wia (nieuwe wao) en de maatregelen van De Geus en Wijn rond vut en prepensioen kunnen gemakkelijk een half jaar tot een jaar worden uitgesteld”, zegt M. van Rij, belastingvennoot van de accountants en oud-wethouder van Wassenaar.

Wijzigingen

Per 1 januari komend jaar zullen bedrijven te maken krijgen met de gevolgen van een aantal wijzigingen die in ieder geval voor de loonadministratie veel werk met zich mee brengen.

Walvis, de Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in sociale verzekeringswetten, is zo�n voorbeeld. Bedoeld om het loonbegrip voor de loonbelasting en de werknemersverzekeringen te harmoniseren, maar in de praktijk een administratief risico.

Op meer dan 120 vragen zullen werkgevers antwoord moeten geven. Dat is niet zo simpel als het lijkt omdat alleen al op de vraag of de werknemer man of vrouw is, vier antwoorden mogelijk zijn: onbekend, man, vrouw en niet gespecificeerd. Deze stelselwijziging krijgt volgens de accountants nog te weinig aandacht van het bedrijfsleven, terwijl het volgens hen een onderwerp is dat op topniveau in de gaten gehouden zou moeten worden.

De zorgverzekeringswet komt daar nog bij en de wijzigingen in de fiscale behandeling van vut en prepensioen inclusief de levensloopregeling. Neem dan ook het onderbrengen van de door de werkgever ter beschikking gestelde auto, zowel leasebak als bestelwagen, in de loonbelasing en het medelijden met de loonadministrateur stijgt.

“Met name dat laatste zal emotioneel worden. Werkgevers zullen geen risico willen nemen uit angst voor boetes en dus de bijtelling van 22 procent van de cataloguswaarde hanteren. Dat raden wij in ieder geval aan”, zegt M. Kuipers die zich met Human Capital bezighoudt. “Dat scheelt dus netto fors op het loonstrookje dat toch al lager is door het nieuwe zorgstelsel.”

Een oplossing is dan dat de werknemer tegen de bijtelling bezwaarmaakt bij de inspecteur Inkomstenbelasting als de werknemer minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. “De inspecteur zal dan ongetwijfeld zeggen dat hij dat niet kan bepalen. Maar als hij het niet kan, moet de werkgever dat dan wel kunnen?”, vraagt hij zich puur retorisch af.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels