nieuws

Reneman: Beheersmaatschappij kan verkeersproblemen oplossen

bouwbreed

heerenveen – Stop vijf of zes van Nederlands grootste verkeersknelpunten in een aparte beheersmaatschappij en de mobiliteit in het land krijgt een geweldige impuls. Dat is de visie van president-directeur J. Reneman van ingenieursbureau Oranjewoud.

“De overheid moet stappen nemen om te bewijzen dat het haar menens is de verkeersproblemen aan te pakken. Erg jammer dat het rekeningrijden voorlopig van de baan is. Als je wilt innoveren, moet je de verwachting scheppen dat een echte markt ontstaat.”

Jan Reneman (63), op de drempel van vroegpensioen bij Oranjewoud, ziet goede kansen om een door overheid en private beleggers gefinancierde maatschappij op poten te zetten en zo Nederlands grootste verkeersknelpunten op te lossen. De vennootschap zou de beschikking moeten krijgen over het geld dat nu al beschikbaar is voor onderhoud en wegverbetering, plus tol ontvangen op basis van de verbeterde doorstroming.

“De sector zou een geweldige stimulans krijgen om verbeteringen te bedenken. Knelpunt voor knelpunt is op deze wijze aan te pakken door deze in concessies uit te geven. Je kunt alle plaatsen waar het verkeer vastloopt, in dezelfde maatschappij onderbrengen of juist niet. Doe voor de financiering een beroep op de kapitaalmarkt.”

Het idee van Reneman heeft internationaal geen evenknie. Het dichtst in de buurt komt nog de wijze waarop in sommige Engelse districten concessies worden uitgegeven. Vanwege de sterke verwevenheid van het verkeersmanagement vraagt de Nederlandse problematiek om specifieke oplossingen.

Terugkijkend op een imposante carrière concludeert Reneman dat de jarenlange afscherming van de Nederlandse markt de vernieuwing flink in de weg heeft gestaan. Wat ontbrak was frisse wind en buitenlandse concurrentie. Het gebrek aan innovatie is in zijn ogen verdoezeld door weliswaar grote overheidsprojecten, maar dan wel met een eenmalig karakter.

“Als je volgens vast bestek privaat wegen laat aanleggen, zal geen aannemer overwegen te innoveren. Als je als opdrachtgever daarentegen vrijheid geeft en slechts eisen stelt aan de wegcapaciteit dan gaan de ondernemers oplossingen bedenken. Zo ontstaan infra-exploitanten die voor de overheid de mobiliteit bevorderen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels