nieuws

Nederland tweede markt voor wielladers Ahlmann

bouwbreed

neumünster – Ahlmann Nederland doet het goed met een marktaandeel van meer dan 60 procent in het segment wielladers. Dat maakt Nederland volgens Ahlmann Baumaschinen uit Büdelsdorf tot de belangrijkste afzetmarkt voor Ahlmann-machines buiten Duitsland. Niet in de laatste plaats omdat ook de agrarische loonbedrijven en de recyclingbedrijven de machines aanschaffen.

De markt voor wielladers staat onder druk, constateert Ahlmann tijdens de vakbeurs Nordbau in het Duitse Neumünster. Eind juni consolideerde de bedrijfstak bouwmaterieel een terugggang van ongeveer 4 procent. Toch kon de Duitse machinebouwer naar eigen zeggen vorig jaar de afzet van zwenkladers met zo�n 40 procent verbeteren. Voor het bedrijf het bewijs dat ook in economisch moeilijke tijden kopers te vinden zijn voor machines die de productiviteit verbeteren. Met dat in gedachten gaat Ahlmann ervan uit dat het ook in de komende jaren gunstige cijfers in de boeken kan blijven schrijven.

Ahlmann concentreert zich op wielladers met een schop van 0,8 tot 1,5 kubieke meter; inhoudsmaten die volgens de fabrikant het meest gevraagd worden. De zwenkfunctie vergroot de mogelijkheden van deze wielladers waardoor ze steeds meer terrein winnen op de standaardmachines. Ahlmann benadrukt dat het om gespecialiseerd materieel gaat dat met de gebruiker in gedachten is ontwikkeld.

Ook de machines van Mecalac verkopen goed. Die krijgen meer de vorm van een �gewone� graafmachine wat mede bijdraagt aan de verkoop. De machinebouwer slaat daarmee geen conventionele weg in, zegt Ahlmann; de machine heeft de kenmerkende Mecalec-giek en kan naast een graafemmer ook overweg met een laadschop en een palletvork. Als optie kan de koper er een standaardgiek op laten monteren. Zeppelin Baumaschinen stelde in Neumünster drie nieuwe minigravers voor van Caterpillar. De fabrikant ontwierp en bouwde die naar Europese maatstaven in het Britse Leicester. De minigraver is uitgegroeid tot het grootste segment in het programma van Caterpillar. De machinebouwer wil zich in dit segment verder onderscheiden met wat het bedrijf �ingenieurskunst� noemt. Aan de hand van die kunst hoeft bij de nieuwe minigravers nog maar om de 500 bedrijfsuren gesmeerd en de motorolie ververst.

Caterpillar bouwt niet meer zelf gravers met een bedrijfsgewicht zwaarder dan 100 ton. De machinebouwer sloot voor de productie van deze machines een exclusieve overeenkomst met O&K. Die levert deze machines wereldwijd aan Caterpillar Partners zoals Zeppelin Baumaschinen er een is. De gravers zijn gemerkt als O&K Terex maar zijn uitgerust met motoren, loopwerken en hydraulica van Caterpillar(dochters). Deze machines zijn exclusief te koop bij Caterpillar Partners en niet meer ergens anders. Ze zijn ook niet meer direct te betrekken bij Terex(handelaren). Zeppelin zegt niet uit te sluiten dat Caterpillar deze productie op termijn koopt.

Veranderingen voltrekken zich ook bij Daewoo Heavy Industries & Machinery. Dat is geen semi-staatsbedrijf meer sinds het voor zo�n 1,3 miljard euro is overgenomen door Doosan. Dit eveneens Koreaanse particuliere bedrijf wil met de nieuwe aanwinst rond 2015 wereldwijd in de topvijf van machinebouwers staan. Dat kan volgens Koops & Co Baumaschinen alleen door het programma uit te breiden. Doosan zal dat volgens de Duitse importeur van Daewoo niet op eigen kracht kunnen en zal om die reden allianties aangaan met anderen.

Importeurs hebben vooralsnog geen wezenlijke invloed op de ontwikkeling van nieuwe modellen, verwacht Koops. Wel kunnen ze de ervaring van de afnemers doorgeven.

Zakelijk gezien boert Daewoo goed, ondanks een stagnerende markt. De belangstelling voor het merk neemt geleidelijk aan toe. Die geldt vooral voor de rupsgravers en in toenemende mate ook voor de wielladers. Koops gaat ervan uit dat ook volgend jaar goede resultaten worden geboekt. Die kunnen alleen maar verbeteren omdat Doosan volgens de importeur meer marktgericht zal werken. In Europa verandert er vooralsnog niets. De nieuwe machines worden waarschijnlijk eerst verkocht onder de merknaam Doosan-Daewoo waarna op termijn de naam Daewoo wordt geschrapt. Een besluit is daarover echter nog niet genomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels