nieuws

Nasmaak

bouwbreed

Van uitstel komt afstel. Het zorgvuldig opgebouwde kaartenhuis onder de kilometerheffing zal instorten, nu het kabinet de beslissing op de lange baan schuift. Onverantwoordelijk, want het brede draagvlak voor beprijzing zal vervagen. Werkgevers, milieuorganisaties en autobezitters blijven nooit lang dezelfde koers varen als er geen route is uitgestippeld. Het besef dat de files op de […]

Van uitstel komt afstel. Het zorgvuldig opgebouwde kaartenhuis onder de kilometerheffing zal instorten, nu het kabinet de beslissing op de lange baan schuift. Onverantwoordelijk, want het brede draagvlak voor beprijzing zal vervagen. Werkgevers, milieuorganisaties en autobezitters blijven nooit lang dezelfde koers varen als er geen route is uitgestippeld.

Het besef dat de files op de lange termijn alleen zijn te beteugelen met een heffing, was nooit eerder zo groot. De eensgezinde teleurgestelde reactie van zeer uiteenlopende organisaties zegt genoeg. Zelfs Bouwend Nederland staat, ondanks het grote investeringsprogramma voor de sector, niet te juichen.

Minister Peijs (verkeer) had het op zich slim aangepakt. Ze vroeg uitgerekend een oud-voorzitter van het ANWB de kar te trekken en een breed draagvlak te creëren. De missie slaagde: P. Nouwen wist zestien partijen op één lijn te krijgen en presenteerde een rapport waarin keurig verschillende scenario�s van beprijzing zijn uitgewerkt. Een hapklare brok die het kabinet alleen maar hoefde over te nemen. Een bittere nasmaak resteert.

De minister noemde het voorstel zelf een pareltje dat ze zou koesteren. Het blijken paarlen voor de zwijnen. �Tineke Tolpoort� haalde bakzeil, maar �Peijs is niet wijs� en daarmee heeft de geschiedenis zich toch herhaald. Onder het mom van hoge invoeringskosten noemt Peijs het “onverantwoord” om nu te kiezen.

Wie de rekensom maakte van 3 miljard euro invoeringskosten plus nog eens 800 miljoen euro exploitatiekosten per jaar, blijft schimmig. Een contra-expertise ontbreekt en iedereen – inclusief het Rijk – gaat ervan uit dat die hoge technologiekosten op termijn zullen dalen. Het is een raadsel waarom is verzuimd de markt met een openbare aanbesteding te consulteren. Partijen krijgen op deze manier niet eens de kans het tegendeel te bewijzen.

De werkelijke reden zou zijn dat vooral de VVD bang is om bij de volgende verkiezingen stemmen te verliezen. Het besluit is daarmee vooral laf, want eigenlijk is het juist onverantwoord om nu niet door te pakken. Peijs heeft het kabinet niet kunnen overtuigen en helaas zal de Tweede Kamer haar ook niet terugfluiten. Een meerderheid zal het doorschuiven van de heffing naar een volgend kabinet steunen. Hopelijk zit er dan een regering met meer daadkracht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels