nieuws

Het Halliburton-syndroom

bouwbreed

Katrina heeft menig belegger in een verregaande staat van opwinding weten te brengen. De miljardenschade die is aangericht zal op een of andere manier hersteld moeten worden. Wat de beleggers kennelijk is ontgaan, is dat Amerika�s vice-president Dick Cheney ter plekke is. Voor het oog van de camera om de getroffenen een hart onder de […]

Katrina heeft menig belegger in een verregaande staat van opwinding weten te brengen. De miljardenschade die is aangericht zal op een of andere manier hersteld moeten worden.

Wat de beleggers kennelijk is ontgaan, is dat Amerika�s vice-president Dick Cheney ter plekke is. Voor het oog van de camera om de getroffenen een hart onder de riem te steken en te kijken of de hulpverlening nu eindelijk wel goed werkt, maar eigenlijk om te zorgen dat Halliburton volop aan de bak kan. Het voormalige bedrijf van Cheney schijnt immers goede contacten te hebben in Washington zeker na de voortreffelijke olieleveranties aan het Amerikaanse leger in Irak. Dat het allemaal wat duur was, mag de pret niet drukken.

Bij de vorige orkaan, Ivan bijgenaamd de Verschrikkelijke, werd Florida getroffen, maar toen heeft Dick Cheney zich niet vertoond. Daar profiteerde toen onder meer Flatiron van, de Amerikaanse dochter van BAM. Die mocht in combinatie een brug bij Pensacola repareren voor een bedrag van 190 miljoen waarvan 45 procent voor Flatiron. Wie weet blijven er na het bezoek van Cheney nog wat kruimels over in de buurt van New Orleans.

Een betere kans lijkt er weggelegd voor jongens als Arcadis en wellicht Boskalis. De dijken rond New Orleans lijken toch niet je dat. En als er één volk alles weet van zwakke dijken, dan zijn het wel Hollanders.

Voor Boskalis ligt er een kans in het verdwijnen van wat eilandjes voor de kust. Die vormden nog enigszins een natuurlijke barrière tegen stormen. Het is voorstelbaar dat die weer terug moeten komen. Landaanwinning dus.

Dat is goed voor Boskalis, omdat het bedrijf daarmee dan weer ervaring opdoet als er ooit nog eens een beslissing genomen zal worden over Schiphol in zee. Na de uitlatingen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en KLM-baas Leo van Wijk over herconfiguratie van het banenstelsel, mag verwacht worden dat die discussie eerder dan 2009 op de agenda komt.

De belegger blijkt nog niet zover te hebben doorgedacht. Zo verloor BAM deze week dik twee euro. Met de halfjaarcijfers voor de boeg zal de koers wel weer aandikken. Analisten verwachten nogal wat van het bedrijf.

De twee andere bouwers bleven min of meer stabiel. Dat heeft wellicht te maken met de aankondiging door de NMa dat 700 B&U-bouwers een boete tegemoet kunnen zien.

De ingenieursbureaus bleven eveneens stabiel. Opmerkelijk voor Fugro, omdat de olieboeren wel omhoog gingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels