nieuws

Bouwbedrijven laten miljoenen op straat liggen

bouwbreed

amsterdam – Goede kredietbewaking kan bouwbedrijven miljoenen extra aan rentebaten opleveren. Dit zegt E. Krol, directeur van Concredis, een bedrijf dat zich bezighoudt met credit management.

“De meeste bedrijven zetten op hun facturen betalingstermijnen van dertig dagen. Gemiddeld wordt er in werkelijkheid na 43 dagen betaald. In de bouw is dat zelfs negentig dagen, waardoor bedrijven in liquiditeitsproblemen kunnen komen”, stelt Krol. Bij een totale omzet van 46 miljard euro scheelt het de bedrijven daarnaast nog eens miljoenen aan rentebaten.

Volgens Concredis zijn het vooral de kleinere gespecialiseerde onderaannemers aan het einde van de lijn die de dupe worden. “Klanten betalen traag aan de hoofdaannemer, die met dezelfde vertraging zijn onderaannemers en toeleveranciers betaalt. “Neem daarbij ook nog de druk op de marges in de bouw en het is verklaarbaar dat onderaannemers lang op hun geld moeten wachten”,concludeert Krol.

Dubbel betaald

Hoewel een vergelijking met de transport- en logistiekbranche niet geheel eerlijk is omdat de diensten nu eenmaal anders zijn, ziet hij toch dat daar heel anders met het fenomeen kredietbewaking wordt omgegaan. “Uiteraard is het in de transportwereld eenvoudiger factureren. Maar daar zie je goede contacten tussen front- en backoffice. In de bouw ontbreekt dat waardoor de controle op de betaling van facturen eveneens niet goed is geregeld”, meent Krol.

Een praktijkvoorbeeld noemt hij de gww-aannemer die een rekening van enkele tonnen dubbel betaald kreeg door de opdrachtgevende gemeente. “De aannemer had het niet eens gemerkt. Als hij dat niet ziet, kan het maar al te makkelijk dat hij evenmin ziet als een rekening niet wordt betaald.”

Daar komt ook nog eens de cultuur in de bouw bij. Zeker in economisch mindere tijden is menig onderaannemer maar al te blij met zijn klanten. Zijn eerste prioriteit ligt bij de continuïteit van de opdrachtenstroom en daarmee van zijn onderneming. “Onder die druk is er minder aandacht voor de betaling van facturen. Bovendien leeft de angst dat als hij zijn opdrachtgever maant de rekening te betalen, hij een andere onderaannemer gaat zoeken”, weet Krol.

Zijn advies is dat ondernemers continu aandacht moeten besteden aan het debiteurenbeheer. Dat kan slechts als de interne processen op orde zijn die dan ook regelmatig moeten worden gecontroleerd.

“En als een betaling uitblijft, moet een ondernemer niet pas na zestig dagen navraag doen, maar veel eerder. We hebben het in de praktijk meegemaakt dat een ondernemer die navraag deed na lange tijd, te horen kreeg dat er nog niet was betaald, omdat het werk niet in orde was. Als hij eerder had nagevraagd, had hij het eerder geweten en eerder eventuele fouten kunnen herstellen.”

Bedrijven hoeven wat hem betreft niet bang te zijn de relatie met hun klant te verstoren. “Je kunt ook heel vriendelijk navraag doen. Wij adviseren kleinere bedrijven ook wel om een dag of drie na het versturen van de factuur navraag te doen of de nota in goede orde ontvangen is, of het werk in orde was en wanneer betaling tegemoet kan worden gezien. Als je dat op de juiste manier doet, is er niets dat de relatie kan verstoren”, meent Krol.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels