nieuws

Belgische bouw hunkert naar vrachtwagenvignetten

bouwbreed

brussel – De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) ziet landelijke invoering van een vrachtwagenvignet als goede mogelijkheid snel geld vrij de maken voor de wegenbouw. In reactie op een uitlating van de Waalse verkeersminister Daerden, steken de drie gewestregeringen binnenkort de koppen bij elkaar om het vignet te bespreken.

De Waalse premier Van Cauwenbergh floot de bewindsman terug na zijn uitlating per 1 januari 2006 op eigen houtje een Waals verkeersvignet van 25 euro te willen invoeren.

Volgens de Vlaamse premier Leterme en Van Cauwenbergh (Wallonië) is het de bedoeling om met een dergelijk vignet vooral de buitenlanders te laten betalen voor het gebruik van de Belgische wegen en moet de prijs van het vignet voor Belgische personen- en vrachtwagens via een korting op de motorrijtuigenbelasting worden terugbetaald. “Nederlandse, Duitse, Franse, Britse en andere buitenlandse vrachtwagens rijden onze wegen kapot en betalen geen cent om die te herstellen, terwijl de Belgen wel in het buitenland moeten betalen. De liefde kan niet van één kant blijven komen”, aldus een woordvoerder van de Vlaamse regering.

Rekeningrijden ziet de VCB niet zitten. Directeur-generaal Marc Dillen van de VCB: “Het systeem dat in Duitsland wordt toegepast om vrachtwagens te laten betalen voor de afgelegde kilometers, is met zijn drie betalingssystemen vrij complex. Om dit systeem in België toe te passen, waar de verschillende gewestregeringen het eens zouden moeten worden, zou te veel tijd kosten. We kunnen niet wachten op extra investeringsruimte voor de infrastructuur. Al die tijd dreigt de overheid bijkomende inkomsten van buitenlandse vervoerders te moeten derven.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels