nieuws

Sloop en nieuwbouw brug in zeven weken

bouwbreed

amerongen – De verkeersbrug over het Valleikanaal tussen Amerongen en Scherpenzeel wordt in een mum van tijd gesloopt én vervangen. B-ton klaart deze klus binnen zeven weken. Vrijdag werd met behulp van een telescoopkraan het hele nieuwe betonnen wegdek geplaatst.

De oude betonnen brug in Amerongen/Overberg, die uit de jaren dertig dateert, wordt vervangen door een getoogde plaatliggerbrug die geschikt is voor verkeersklasse 60 (zwaar verkeer). De vervanger met een lengte van 18 meter bestaat uit vier hoofdliggers, elk met een gewicht van circa 25.000 kilo en plaatliggerelementen van 4 bij 4 meter. Jaap Appel, directeur van B-ton uit Beesd, spreekt van “een bouwpakket”. Het aannemingsbedrijf draagt niet alleen zorg voor de uitvoering maar is tevens ontwerper en producent van de nieuwe verbinding. De brug telt twee rijbanen met aan één zijde een afgescheiden deel voor fietsers/voetgangers. Zij ondervinden gedurende de vervangende werkzaamheden overigens geen hinder en kunnen via een tijdelijke, stalen brug hun weg vervolgen.

De korte bouwtijd van zeven weken was een eis van de opdrachtgever, de gemeente Amerongen. Het is volgens Appel vooral een kwestie van goed plannen en optimaal gebruikmaken van de weekeinden en de vakantieperiode. “De bouwvak hebben we gebruikt om het in het werk gestorte beton, circa 20 kuub, uit te laten harden. In die tijd hebben we andere werkzaamheden uitgevoerd zoals het aanbrengen van de beschoeiing en de taludbekleding. Logistiek is het een hele kunst.”

Het moeilijkste was overigens niet zo zeer de nieuwbouw als wel de sloop. Appel: “Al bij de engineering was er onzekerheid over de oude brug. We wisten niet wat we in de grond en in het water zouden aantreffen. Aanwezig puin zou een obstakel kunnen vormen bij de fundering van de nieuwe brug en dus gevolgen kunnen hebben voor de planning, maar dat viel mee.”

De nieuwe brug wordt gefundeerd op 28 heipalen met een lengte van 19 meter. Appel: “De opbouw van de grond in de Utrechtse Heuvelrug is toch anders. We moesten namelijk door een aantal zandlagen heen die weliswaar keihard zijn, maar te dun.”

Het aannemingsbedrijf zit momenteel goed op schema. De brug moet over 2,5 week weer volledig in gebruik zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels