nieuws

Prijzenslag kraanfirmas levensgevaarlijk

bouwbreed

culemborg – De felle concurrentieslag tussen kraanverhuurbedrijven dreigt te leiden tot levensgevaarlijke situaties op de Nederlandse bouwplaatsen. Daarvoor waarschuwt directeur L. Verhagen van de Vereniging Verticaal Transport (VVT).

Volgens Verhagen nadert het moment dat kraanverhuurders zullen gaan beknibbelen op veiligheid en inspecties, willen zij het hoofd nog langer boven water kunnen houden. “Het kritieke punt komt steeds dichterbij”, zegt hij.

Ook al lijkt het werk dit jaar weer wat aan trekken, door overcapaciteit en vooral lage verhuurtarieven staan de omzetten van de kraanverhuurbedrijven zwaar onder druk.

“Daar maak ik me grote zorgen om”, aldus Verhagen. “De veiligheid komt onder druk te staan. Dat mag niet gebeuren. Je hebt te maken met gevaarlijk werktuig. Ik vrees dat bedrijven onaanvaardbare risico�s zullen gaan nemen als ze niet voldoende geld binnen krijgen.”

Verhagen ziet met lede ogen aan dat kraanverhuurders hun tarieven zelfs onder kostprijs hebben gebracht, in de hoop opdrachten binnen te slepen of klanten te behouden. Tegelijk stelt hij vast dat bouwbedrijven “steeds vaker en op steeds grotere schaal” kraanverhuurbedrijven tegen elkaar uitspelen in de jacht op de laagste prijs. De VVT-directeur hekelt die handelwijze.

“Aannemers moeten hun verstand gebruiken. Ze moeten beseffen dat veiligheid en kwaliteit geld kost. Als ze het zoeken in reductie van de inkoopprijs zijn ze echt verkeerd bezig.”

De krimpende bouwmarkt heeft ertoe geleid dat 5 tot 10 procent van de kranen in de afgelopen twee jaar is afgestoten. Dat heeft enige lucht gegeven, maar nog lang niet voldoende, meent Verhagen. Hij denkt dat kraanverhuurbedrijven naar nieuwe markten moeten zoeken en nieuwe vormen van dienstverlening moeten gaan aanbieden.

“Het bouwproces is complex. Er zijn veel momenten waarop een kraan nodig is. De organisatie van dat proces wordt nu door aannemers gedaan, maar met hun kennis en ervaring zouden kraanverhuurbedrijven dat net zo goed kunnen. Daarover moet de branche in gesprek gaan met de aannemerij. We moeten gaan meedenken in plaats van alleen een product te leveren.”

In Nederland zijn 183 kraanverhuurbedrijven actief. Gezamenlijk bezitten zij een kleine tweeduizend kranen.

Voor veel ondernemingen zal 2005, net als de voorgaande jaren, een economisch moeilijk jaar zijn. Naast de lage verhuurtarieven, spelen ook de gestegen brandstofprijzen, de lichte stijging van de loonkosten en de verhoogde bandenprijzen de bedrijven parten.

Verhagen: “Het is dit jaar een kwestie van overleven. Bedrijven zijn nu orde op zaken aan het stellen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels