nieuws

Bouw tijdelijke stationshal als voorbereiding ondergrondse tunnel

bouwbreed

arnhem – ProRail staat als opdrachtgever in het Arnhemse stationsgebied voor een nieuwe puzzel. Begin volgend jaar moet de bouw beginnen van een tijdelijke stationshal, zodat op de plek van het huidige stationsgebouw de ondergrondse tunnel naar de perrons kan worden aangepast en het nieuwe OV-platform kan worden aangelegd.

Dat nieuwe OV-platform komt deels te liggen op de plek waar nu het oude stationsgebouw staat en voor nog een deel bovenop het tweede meest oostelijke deel van de ondergrondse parkeergarage die intussen gereed is. Bovenop het westelijke deel van de parkeergarage is inmiddels al een overdekt bussenplein aangelegd waar later nog drie lagen kantoren op komen. Nu vertrekken daar alle bussen, straks alleen het streekvervoer. Het OV-platform wordt een overdekt plein waaraan loketten, winkels en horeca komen en waar de toegang naar de verbrede tunnel naar de sporen komt.

Om ruimte voor de bouw van het platform te maken, moet het huidige stationsgebouw weg en moet het tijdelijke stationsgebouw meer oostelijk komen te liggen, waar momenteel het oude stationspostkantoor staat. De vier gevels daarvan worden opgeslagen en vormen straks nieuwe voorgevels in een opknapbuurt van Klarendal.

Het nieuwe tijdelijke station zal vermoedelijk via een loopbrug de perrons ontsluiten. Het gebouw moet dienst doen tot en met begin 2009. Het nieuwe OV-platform moet dan eind 2008 klaar zijn voor gebruik. De bouw van het tijdelijke station duurt van begin 2006 tot ongeveer half 2006, waarna slopers de ruimte krijgen bij het oude station en de belendende flatbebouwing. Zo snel mogelijk zal dan de aanleg van het nieuwe station en de verbreding van de tunnel kunnen beginnen.

Op het oostelijk deel van de ondergrondse parkeergarage komen later de (trolley)bussen voor het stadsvervoer, althans, op de ruimte die het nieuwe OV-platform daar nog openlaat.

Het nieuwe stationsgebouw draagt met gebogen en vloeiende vormen de typische handtekening van UN Studio, die ook het ontwerp maakte voor de Willemstunnel en de vernieuwde Zijpse Poort in de omgeving van het Arnhemse station.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels