nieuws

Lafarge verbindt economische prestaties aan goede doelen

bouwbreed

parijs – Cement heeft niet veel imago. Het is één van de meest gebruikte materialen ter wereld, maar dat alleen genereert nog geen goed gevoel. Om het imago hoog te houden zoekt de grootste cementfabrikant ter wereld, het Franse Lafarge, het in goede doelen. De rij is indrukwekkend: van slachtoffers van de tsunami tot het World Wildlife Fund en van werkloze fabrieksarbeiders in Marokko tot de bestrijding van Aids elders in Afrika.

Lafarge heeft fabrieken in 75 landen, biedt werk aan 77.000 mensen en haalde vorig jaar een omzet van 14,4 miljard euro. Behalve nummer één in cement is de gigant naar eigen zeggen wereldmarktleider bij dakbedekkingen en nummer twee voor granulaten en beton.

Zo�n positie brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Algemeen directeur Bernard Kasriel: “Sinds meer dan tien jaar streeft Lafarge ernaar bij alle activiteiten als een verantwoordelijk speler op te treden. De groep is er nadrukkelijk van overtuigd dat de economische prestaties onlosmakelijk verbonden zijn met de activiteiten op sociaal en milieugebied.”

De afgelopen tijd waren er daarvan weer twee goede voorbeelden. In de wederopbouw van de cementfabriek en bouw van een compleet nieuw dorpje in het door de tsunami getroffen Atjeh. Een paar weken eerder maakte Lafarge bekend zijn banden met het Wereld Natuur Fonds verder aan te halen. Het WNF werkt nauw samen met de cementfabrikant om meer en betere duurzame producten op de markt te brengen, duurzame bouwsystemen te ontwikkelen en de vervuiling van CO2 bij de productie verder terug te dringen.

Het zegel van het wereldwijd bekende WNF daarop plakken – onder het motto Twee Werelden, Eén Planeet – doet de bouwgigant uiteraard geen kwaad. De samenwerking is bepaald niet alleen theorie, want deskundigen van het natuurfonds nemen actief deel aan interne werkgroepen van Lafarge.

Een ander onderdeel van de �goede� activiteiten van Lafarge is de strijd tegen aids. In 2002 was Lafarge het eerste Franse bedrijf dat toetrad tot de wereldwijde alliantie van bedrijven tegen aids, waarbij inmiddels 180 multinationals zijn aangesloten. In een cementfabriek van Lafarge in Chilanga in Zambia is ruim één op de vijf werknemers besmet.

Lafarge besteedt veel aandacht en geld aan preventie, gratis voorbehoedsmiddelen en voorlichting. Vaak neemt het de behandeling van besmette werknemers geheel voor zijn rekening. Eén van de uitgangspunten is dat aids geen reden mag zijn een werknemer te weigeren, geen promotie te bieden of te ontslaan.

Ook op kleinere schaal laat Lafarge zijn sociale gezicht zien. Neem de vijftig jaar oude cementfabriek in het Marokkaanse Tetuan, die te vervuilend en ouderwets was om nog langer door te draaien. De nieuwe volautomatische fabriek draait drie keer zoveel cement maar heeft slechts de helft van de mankracht nodig dan de oude.

Daarom werd al vijf jaar voor de daadwerkelijke sluiting in 2003 een begin gemaakt met een sociaal plan, waaraan Lafarge uiteindelijk drie miljoen euro besteedde. In Tetouan, niet bepaald een welvarende plaats, werden drie specialisten gestationeerd om de lokale economie nieuwe impulsen te geven en zo de 49 ontslagenen te helpen bij het vinden van een nieuwe baan. Het resultaat is dat er nu 248 nieuwe banen zijn geschapen, 106 nieuwe bedrijfjes zijn opgestart en nog eens twee grootschaliger projecten in studie zijn.

�Aids mag geen reden zijn iemand te weigeren�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels