nieuws

Hongaars vakwerk achter staalkozijnen

bouwbreed

tengelic – De Staphorster kozijnenfabrikant Rollecate vertrouwt verfijnd staalwerk al meer dan een decennium toe aan Hongaren. Niet wegens de lage loonkosten, maar vooral vanwege het vakmanschap, legt directeur Jan Gerben Veenstra uit.

“In Nederland is het echte smeedwerk bijna uitgestorven. Hier in Hongarije bestaat dat vakmanschap nog wel en is het arbeidsloon fors lager. Dan heb je tenminste de tijd om er iets moois van te maken,” zegt Veenstra. Zelf is hij al vele jaren getrouwd met een Hongaarse en spreekt hij de taal. “Dat is een voordeel; de mensen hier begrijpen en vertrouwen me.”

Het smeedwerk in het Heinekencafé op Schiphol, de gevangenis van Ter Apel en het stationsgebouw van Amersfoort zijn voorbeelden van het werk van Rollecate Hongarije. Het bedrijf vervaardigt op de Hongaarse poesta geen massaproducten, maar kozijnen op maat voor speciale projecten. De kracht van staal maakt het mogelijk lichte vliesgevels te maken uit slanke profieltjes van 23 tot 25 millimeter. Maar er rollen ook tuinhekken uit de Rollecate-fabriek. “We zijn de grootste van West-Europa op ons vakgebied. En ook de beste”, pocht Veenstra.

Het Hongaarse avontuur begon voor Rollecate in 1993. Op voorstel van een naar Hongarije verhuisde voorman-lasser zette Rollecate in een voormalig staatsbedrijf in het Midden-Hongaarse stadje Tengelic een productiepoot op. Een eerste grote opdracht voor het vervaardigen van gevangenisraampjes bleek goed te verlopen. Vervolgopdrachten waren er in overvloed. Daardoor gingen de ontwikkelingen snel.

Het realiseren van nieuwbouw bleek eenvoudig door de spotgoedkope Hongaarse bouwgrond. In 1998 kwam een eerste nieuwbouwdeel tot stand, gevolgd door een tweede deel in 2002. In Tengelic heeft Rollecate inmiddels een glimmend nieuw kantoor- en fabriekscomplex van 4200 vierkante meter met zestig werknemers. Kunststof- en aluminiumkozijnen (zeventig procent van de totale productie) worden nog altijd in Nederland gemaakt, maar de staalproductie gebeurt geheel in dit complex.

Aan de ene kant van de fabriek rollen zes meter lange onbewerkte stalen profielen de werkplaats binnen. Die worden eerst op maat gezaagd. Vervolgens gaan ze naar de krastafel, waar de voorzieningen voor scharnieren, glaslijsten en luchtgaten worden aangebracht. Nadat alle benodigde gaatjes zijn geboord, gaat alles naar de lasafdeling. Het laswerk gebeurt met grote nauwkeurigheid, omdat de kozijnen absoluut recht moeten zijn. Na het afschuren van de rupsen worden alle halfproducten op de controletafel nagekeken op vlakheid en maatvoering.

De afwerking gebeurt in de hoofdwerkplaats. De ploeg die hier werkt, zorgt voor het stralen en moffelen. In de hal ernaast worden de kozijnen van rubbers voorzien en op pallets verpakt in plastic.

Iedere week vertrekt gemiddeld één volgeladen vrachtwagen met kant-en-klare producten vanuit Tengelic richting Staphorst. Dat komt neer op een weekproductie van ongeveer vijfhonderd vierkante meter kozijn. Vervaardigd met de nieuwste machines en conform de kwaliteitseisen van de VMRG (Vereniging Metalen Ramen en Gevelelementen).

Afzet gebeurt wereldwijd, maar Nederland is vooralsnog de belangrijkste afnemer. In Hongarije zelf is de belangstelling minimaal; de gemiddelde Hongaar laat iets simpels in elkaar zetten.

Veenstra schat dat de loonkosten in het nieuwe EU-land 30 procent uitmaken van het eindproduct, tegen 55 procent in Nederland. Veenstra: “Als je de transportkosten erbij optelt, zijn we niet eens zo gek veel voordeliger uit.”

�Tegenover lagere lonen staan hogere transportkosten�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels