nieuws

Dura zet voorlader in voor taxibaan

bouwbreed

den haag – Tijdig bellen en contact houden. Zo kon hoofduitvoerder G. de Boer van Dura Vermeer Infrastructuur voor de aanleg van een 4,5 kilometer lange taxibaan op Schiphol de voorlader van Hoogmartens Wegenbouw inhuren. Deze aannemer uit het Belgische Opglabbeek heeft als enige in Europa zon machine. Voor het karwei op Schiphol zet Dura Vermeer ook een asfaltspreider met een vergrote voorraadbunker in.

De voorlader is een product van de Amerikaanse machinebouwer Gomaco. Deze RTP 500 is een soort rijdende voorraadbunker die met een transportband asfalt naar de afwerkmachine voert.

Omdat de voorlader de bunker van de asfaltspreiders doorlopend vult zegt DuraVermeer het karwei sneller te kunnen afronden. De machine heeft een 3,20 meter brede voorraadbunker. De transportband verplaatst maximaal 200 kubieke meter beton en maximaal 350 ton asfalt per uur. Deze manier van asfaltverwerking vergroot de langsvlakheid; er komen geen auto�s meer rechtstreeks voor de spreider die daardoor �ongestoord� het asfalt kan verwerken.

De afwerkmachine is een 1800 van Vögele. In de eigen werkplaats construeerde Dura Vermeer een �losse� opbouw die de oorspronkelijke capaciteit van ruim 6 ton vergrootte tot zo�n 15 ton. De extra voorraad heeft geen invloed op de verwerking van het asfalt; de massa zorgt zelf dat het materiaal warm genoeg blijft.

Dura Vermeer monteerde ook een 8 meter brede afwerkbalk achter de machine. De aangepaste Vögele blijft volgens De Boer vooralsnog de enige afwerkmachine in het bestand met een verruimde voorraadbunker. Deze bunker kan ook voor andere machines worden gebruikt.

De verbeterde asfaltspreider werkt alleen in combinatie met de voorlader; de rand van de bunker ligt te hoog om het materiaal er met een vrachtwagen in te storten. De inzet van deze combinatie loont op elk groot asfalteringswerk, zegt De Boer. Frankrijk is het eerste Europese land waar met de voorlader ervaring is opgedaan. Schiphol is de eerste locatie in Nederland waar de combinatie wordt ingezet.

De machines verwerken dagelijks 2500 ton asfalt op Schiphol. De taxibaan vergt in totaal 80.000 ton materiaal. De aannemer werkt vijf dagen per week aan het asfaltproject.

Het asfalt komt uit de centrale van Amsterdam. De vrachtwagens rijden via twee aparte in/uitgangen de locatie op. Alle werknemers op de locatie hebben een projectpas van Schiphol. Het werk vindt plaats rondom de Zwanenburgbaan. Ongeveer eenderde van de nieuwe taxibaan komt langs de A5 te liggen. De oplevering staat voor 15 september gepland.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels