nieuws

Benchmarking verbetert selectie

bouwbreed

gouda – Een structurele en blijvende transformatie van de Nederlandse bouwsector, dat is het hoogste doel van PSIBouw. Benchmarking, waarbij prestaties worden vergeleken, steunen die ontwikkeling, vinden onderzoekers van Bakens en EIB.

Acht �transformatiepunten� ziet PSIBouw die nodig zijn om de sector te veranderen in een moderne, klantgerichte dienstensector die ook nog stenen kan stapelen. Zo moet de strategische controle van het project veranderen in dynamische controle van het proces.

De focus op het product moet een focus worden voor de totale levenscyclus. Gefragmenteerde waardeketens moeten geïntegreerde waardeketens worden. In plaats van toewijzing van risico�s en kosten moeten die gemanaged worden. Van prijs moet de bouw naar prijs/kwaliteitsverhouding, en van initiële prijs naar de uiteindelijke voordelen en waarde. De initiële investering moet financiering gedurende de totale levenscyclus worden.

In de studie hebben de onderzoekers een aantal projecten extra goed bekeken omdat die ons land kunnen helpen een benchmark-systeem voor de bouw op te zetten. Op het gebied van prestatiemeting en prestatieverbetering in het algemeen scoort daarbij vooral het Engelse systeem van de zogenoemde Key Performance Indicators hoog.

Al tijdens de verhoren van de Parlementaire Enquêtecommissie bouwnijverheid liet onder meer oud-HBG-topman Carel-Jan Reigersman weten gecharmeerd te zijn van de Engelse methode. In Nederland zelf wijzen de onderzoekers naar het jaarlijkse EIB Bedrijven Onderzoek.

Op het gebied van verhoging van de klanttevredenheid en de kwaliteit kent Singapore een beoordelingssysteem voor de kwaliteit bij oplevering. In Engeland bestaat het Nationaal Klanten Satisfactie Onderzoek. In ons eigen land is het de Vereniging Eigen Huis die de opleveringsmonitor heeft ontwikkeld, niet altijd tot genoegen van de bouw. De onderzoekers zien het instrument als een mooie aanzet voor verdere ontwikkeling tot benchmark-instrument.

Wat betreft prekwalificatie en selectie kennen Engeland, Australië en Hong Kong systemen waarmee opdrachtgevers de prestaties van bouwbedrijven objectief kunnen meten.

Prestatiescores

In Nederland is Rijkswaterstaat sinds dit jaar begonnen met beoordeling en registratie van de prestaties van hun aannemers. Recente prestatiescores zullen met ingang van 2007 worden gebruikt bij aanbestedingen.

Een opdracht zal in principe blijven gaan naar de aannemer met de laagste aanneemsom, maar als sprake is van superieure prestaties in eerdere projecten van Rijkswaterstaat zal dit resulteren in een grotere waarschijnlijkheid dat de betreffende aannemer het werk krijgt.

Te beoordelen prestaties hebben vooral betrekking op aspecten van projectmanagement. Onder andere gaat het daarbij om planning- en managementsystemen voor kwaliteit en voor veiligheid en gezondheid op de bouwplaats, de manier van rapporteren naar de opdrachtgever, afwijkingen van het contract en de omgang met onderaannemers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels