nieuws

Ringweg vermindert verkeerschaos Bangkok

bouwbreed

bangkok – Met 11 miljoen mensen, heel veel gemotoriseerd verkeer en een groei van het aantal autos met gemiddeld vijfhonderd per dag, slibt het wegennet van Bangkok volkomen dicht. Om de infrastructurele chaos in de Thaise hoofdstad te verbeteren, is het ministerie voor Publieke Werken het IRR (Industrial Ring Road)-project begonnen. Twee 700 meter lange tuibruggen maken hier deel van uit. Enerpac levert de hydraulische systemen voor de 1200 ton zware mobiele bekisting.

Om de stad enige verlichting te geven is het idee van een industriële ringweg met een lengte van 13 kilometer ontstaan. De nieuwe ontsluiting verbindt het havengebied van Bangkok met het industriegebied in ontwikkeling ten zuiden van de Chao Praya-rivier. Het project omvat twee tuibruggen en een verbindend verkeersplein.

De bruggen krijgen een lengte van circa 580 meter en zijn opgebouwd uit een hoofdoverspanning van 330 meter en twee voorgespannen betonnen liggers naar de landhoofden. Elke brug heeft twee pylonen met aan twee zijden tuien. De pylonen van de noordelijke brug zijn 176 meter hoog en die van zuidelijke brug 163 meter. De twee kunstwerken zijn nodig om een lus in de meanderende rivier te overbruggen. De brugdekken krijgen een hoogte van 50 meter zodat schepen Bangkok kunnen binnenvaren zonder problemen. Tussen de bruggen is op de landtong een verkeersknooppunt gepland dat zich eveneens op 50 meter hoogte bevindt. Onder het verkeersknooppunt komt een park.

Om onder meer materialen met bekistingen hoog boven het maaiveld veilig, efficiënt en nauwkeurig te verplaatsen heeft de projectorganisatie met 1200 ton naar verluidt één van �s wereld grootste Movable Scaffolding Systems (MSS) ingezet.

Hoofdaannemer Taisei heeft Enerpac, dochteronderneming van Actuant, gevraagd om voor de MSS of zwevende betonfabriek de hydraulische systemen te ontwikkelen en te leveren.

Voor de standaardbekisting zijn twee op maat gemaakte hydraulische lage-drukpompen van 7,5 kilowatt noodzakelijk om 24 horizontale cilinders van 100 ton en zestig verticale cilinders aan te drijven. Het systeem is in staat om met behulp van onder meer scharnieren de bekisting naar de gewenste positie te verplaatsen.

Vier speciaal ontworpen Enerpac CLL-25010 borgmoervijzels met een capaciteit van 250 ton bij 700 bar hydraulische druk zijn gekoppeld aan twee standaard RRH-6010 holle-plunjercilinders en helpen bij het heffen, laten zakken en spannen van de hoofddrager van de bekisting.

Verder wordt bij de MSS gebruik gemaakt van een groot aantal groepen geïntegreerde hydraulische hoge- en lage-drukpompen en -cilinders in allerlei maten. Deze combinatie van cilinders en pompen dient voor verschillende toepassingen zoals verticale compensatie, verplaatsing in lengte- en zijrichting, vouwen van de bodemplaat en het laten rijden van de wagens.

Het project is in handen van het Thaise ministerie voor Publieke Werken die het werk verdeelde over drie contracten. De eerste twee zijn gegund aan de Bouwcombinatie TNNS joint venture (Taisei, NKK Corporation, Nishimatsu en Sino Thai Construction) en betreffen de bouw van de noordelijke en zuidelijke brug. Het derde contract voor de zwevende aan- en afvoerwegen is gegund aan KTU joint ventures (Tokyo Construction, Kajima en Unique Engineering).

De bouwkosten zijn geraamd op 116 miljoen euro exclusief het verwerven van de grond. Dit laatste bleek een van de grootste uitdagingen in het voortraject, omdat de eigenaren van huizen en bedrijven in de bocht van de rivier niet van plan waren hun onroerend goed op te geven.

Het plan van de overheid voorzag in een regeling waarbij de eigenaren eerst 75 procent compensatie ontvingen met het oog op de resterende 25 procent na de realisatie van het project. De meeste eigenaren bleken echter na het ontvangen van de 75 procent opnieuw de strijd voor de aankoop van hun grond aan te gaan.

Van het totale bedrag financiert Japan 60 procent in de vorm van een lening. Lokale overheden nemen de resterende 40 procent voor hun rekening.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels