nieuws

Plan Tweede Kamer valt slecht in Noorden

bouwbreed

den haag – Bij de Groningse commissaris van de koningin Alders is het plan van PvdA en VVD uitermate slecht gevallen. Hij is gepikeerd over het voorstel van VVD en PvdA om de helft van de gereserveerde 2,73 miljard euro te besteden aan de Noordvleugel.

“Dat geld was voor het Noorden en ineens hoor ik dat het wordt gedeeld met de Noordvleugel. We hebben er geen enkel overleg over gehad”, aldus Alders. Hij wees erop dat achtereenvolgende kabinetten zich aan de afspraak met het Noorden hebben gecommitteerd dat de snelle lijn er komt.

Alders bestrijdt dat de Zuiderzeelijn niet rendabel zou kunnen zijn, zoals een kamermeerderheid onder aanvoering van de VVD en PvdA beweert. Volgens de commissaris is het nog veel te vroeg om een dergelijke conclusie te trekken. “Ik heb er bezwaar tegen nu al te zeggen dat het niet kan.”

Volgens de commissaris is uit onderzoek gebleken dat de magneetbaan het beste scoort om de positie van het Noorden op te verbeteren. “De Hanzelijn heeft het minste effect.” Hij zegt dat er vanuit de markt wel degelijk interesse is voor de aanleg van een nieuwe snelle verbinding naar het Noorden.

Ook het voorstel van zijn partijgenote PvdA-kamerlid Dijksma dat het Noorden de eigen gereserveerde bijdrage van 1 miljard voor de Zuiderzeelijn stopt in de pot voor de Hanzelijn en andere regionale projecten roept fikse wrevel op bij de commissaris. Volgens Alders is het onwaarschijnlijk dat het Noorden akkoord gaat met deze “sigaar uit eigen doos”.

Hij is het wel met VVD-kamerlid Hofstra eens dat de besluitvorming rond de snelle verbinding sneller kan. Volgens Alders is het mogelijk om al binnen “enkele maanden” een globaal plan met het te verwachten marktaandeel op tafel te hebben. De commissaris sprak dinsdagavond over vijf tot zes consortia die interesse hebben getoond om in te schrijven.

Directeur M. van Pernis van Siemens Nederland is ervan overtuigds dat de bouw van de Zuiderzeelijn goed is voor het Noorden. De Duitse industriegigant is nauw betrokken bij de plannen voor de bouw van een magneetbaan. Van Pernis ontkent dat de verbinding duur zou zijn. “Als je de investeringen over 25 jaar uitspreidt, dan is dit de goedkoopste spoorlijn van Nederland.”

Als het aan Van Pernis ligt, wordt de lijn op termijn doorgetrokken naar Duitsland. Hij verwacht dat de economie van de provincies in het Noorden hierdoor een enorme impuls krijgt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels