nieuws

Maak gebruik van media

bouwbreed

Steevast op elk communicatieplan van een projectontwikkelaar die ergens nieuwbouwwoningen neerzet: persbericht start verkoop, persbericht start bouw en persbericht hoogste punt. Zetten we daarmee de media doelbewust in om die woningen verkocht te krijgen? Ik denk van niet en weet het eigenlijk vrijwel zeker. Kortom, haal meer uit uw media. En niet omdat de media […]

Steevast op elk communicatieplan van een projectontwikkelaar die ergens nieuwbouwwoningen neerzet: persbericht start verkoop, persbericht start bouw en persbericht hoogste punt.

Zetten we daarmee de media doelbewust in om die woningen verkocht te krijgen? Ik denk van niet en weet het eigenlijk vrijwel zeker. Kortom, haal meer uit uw media. En niet omdat de media zich hiervoor �lenen�, maar omdat de media geïnteresseerd zijn in mensen met een verhaal, in standpunten, oplossingen, controverse, etcetera. En daar kunt u gebruik van maken.

Nee, begrijp me goed, die persberichten zijn hartstikke goed. Wellicht even goed erop letten dat de ik- en de u-vorm er niet in voorkomt en dat het persbericht oprolbaar is (van onder af aan in te korten), maar verder prima initiatief. Zeker lokaal nemen media uw berichten snel mee en dat levert dan toch makkelijk een stukje gratis free-publicity op. We kunnen daar echter meer mee doen. Dat begint bij een voor een nieuwbouwproject noodzakelijke discussie over doelgroepen en wat het project voor deze doelgroep betekent. Zijn het bijvoorbeeld senioren, dan betekent de woning zorg, maar zijn de senioren pas net 60, dan betekent het voornamelijk gemak.

Zo betekent iedere nieuwbouwwoning iets voor de toekomstige bewoner. Niet alleen rationeel (groter huis), maar ook emotioneel (lekkere plek). Door deze goed in kaart te brengen, weten we ook welke oplossing we met deze woning bieden. Dat is een belangrijke eerste vereiste. Hierna is het van belang zorgvuldig in de gaten te houden wat het project voor de lokale gemeenschap betekent. Het kan zijn positief omdat cultureel erfgoed bewaard blijft of negatief omdat er zoveel groen opgeofferd wordt. Beide zijn emoties waar op in gespeeld kan worden. Door goed te volgen wat er leeft en speelt in de directe omgeving van het nieuwbouwproject, kunnen �haakjes�, zoals wij dat noemen, gevonden worden om een specifiek bericht te sturen of, nog beter, de desbetreffende journalist te bellen. Door bij die journalist aan te geven dat jij een oplossing biedt voor een lokaal spelend probleem en dat je daar graag eens over door wilt praten, kom je anders en vaak beter in de media. Je kunt hiervoor ook speciale activiteiten organiseren. Wanneer bijvoorbeeld in een gemeente door u seniorenwoningen gebouwd worden en u hebt dat elders ook al gedaan, nodig dan een aantal ouderen uit met u naar die woningen te gaan kijken en vraag twee journalisten daarbij aanwezig te zijn. Ook nog mooi voor een foto, zeggen we dan. Naast het persbericht zijn dus vele mogelijkheden om uw nieuwbouwproject onder de aandacht te brengen via de media. Het loont echt om daar werk van te maken.

Het is dan ook mijn stellige overtuiging dat de sleutel voor meer en betere aandacht voor uw project ligt bij het beter verdiepen in uw doelgroepen en na te gaan wat u voor hen betekent. Dat geldt overigens niet alleen voor nieuwbouwprojecten, maar eigenlijk voor iedere onderneming. Nog te vaak komen we platte, zendergerichte communicatie tegen. Zonde. Succes!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels