nieuws

Een tankstation bouw je niet zomaar

bouwbreed

velsen-noord – Visie Bouw bouwt voor elke oliemaatschappij en voor alle benzinemerken tankstations langs alle Nederlandse snelwegen. “Wij hoeven niet zo aan de weg te timmeren”, zegt de vertrekkende directeur Ton Oud. “Wij timmeren langs de weg.”

Op een dag houdt het een keer op, heeft Oud jarenlang gedacht;. Dan staan er wel genoeg pompstations langs de wegen, maar niets is minder waar. “Het houdt niet op”, zegt de directeur grootaandeelhouder die het met zijn 60ste voor gezien had willen houden. Nu inmiddels 61 neemt hij op 8 juni afscheid van het bedrijf dat hij in 1991 samen met zes werknemers is begonnen. Visie Bouw bouwt gemiddeld tien brandstofverkooppunten per jaar en binnen de bebouwde kom ook de aangrenzende washallen. De stations die het bedrijf het afgelopen decennium heeft gebouwd, worden ongeveer nu weer gesloopt.

“Een station gaat zo�n tien tot vijftien jaar mee, hoewel een particuliere pomphouder �m wél langer laat staan.” Of ze moeten worden omgebouwd. Zoals de eerste mega-order die Visie Bouw het eerste jaar kreeg. “Voor Mobil Oil hebben we zo�n 150 Aral-stations omgetoverd naar de �Mobil-look� en wat later nog eens 72 Elf-stations.

“De tankwereld is apart”, vindt Oud. “De opdrachtgeverskant fluctueert steeds, maar de hoeveelheid werk blijft constant. Een voorraad bouwen we niet op. We kunnen niet zeggen welk project we in 2006 gaan doen. Doorgaans kijken we niet verder vooruit dan drie maanden, terwijl de hoeveelheid werk toch voortdurend wordt aangevuld.”

Zijn het geen nieuwbouwstations, dan wel onderhoudswerkzaamheden of renovatie-activiteiten. “Gaat er een deur niet goed dicht, is er een inbraak geweest, dan komen wij de boel maken. Zo zijn we pas geleden ook meteen gebeld toen een onwel geworden automobilist een tankstation ramde langs de A12 bij Bunnik.”

Een beperkt aantal aannemers doet volgens Oud hetzelfde werk. Hoewel de bouwer soms wel last heeft van vreemde eenden in de bijt. Reguliere aannemers die vanwege minder werk voor de verandering eens een tankstation willen bouwen en het bij de aanbesteding voor een veel lager bedrag zeggen te kunnen doen. “Wij, met onze kennis, kunnen dat niet maken, wij kunnen ons achteraf niet van de domme houden dat we bepaalde zaken niet goed hebben ingeschat.”

“Een tankstation bouwen lijkt misschien makkelijk, maar de aannemer die denkt het klusje wel even tussendoor te kunnen doen, komt van een koude kermis thuis”, weet Oud. “Binnen zes tot acht weken moet een tankstation compleet gereed zijn en soms sta je wel met vijftig man van circa tien verschillende bedrijven in één ruimte te werken die allemaal tegelijkertijd hun werkzaamheden uitvoeren. De tegelzetter, de schilder, de elektricien, de timmerman, degene die de kogelwerende pui plaatst, de luifel of de pomp- en tankinstallatie. En altijd de beveiligingscoördinator.”

De allerlaatste veiligheidsnormen gelden op een bouwplaats van een tankstation zodat de kans op ongelukken nihil is. “Alsof je op een plant van een olieraffinaderij werkt, hoewel het product, de brandstof, pas op het allerlaatste moment wordt aangeleverd. We werken daarom vaak met dezelfde bedrijven die aan dezelfde veiligheidseisen voldoen.”

Iedere werknemer van Visie Bouw heeft een veiligheidspaspoort en het bedrijf is VCA**/2004-04 en ISO 9001-2000 gekeurd. “Elke activiteit vergt een plan van aanpak, elke vergadering wordt bepaald wat er gedaan gaat worden en daar wordt niet van afgeweken. Zelfs de loodgieter die de afvoer van het keukentje plaatst werkt met een helm op”, omschrijft Oud de werkomstandigheden.

“Soms maakt Visie Bouw ook uitstapjes naar utiliteitsbouw, waterbouwkundige activiteiten of projecten op olieplatforms in zee. “Vorig jaar hebben we nog elf bruggen opgeleverd voor een uitbreidingsproject in Ypenburg. Maar dat zijn uitzonderingen op de regel. Dat werk ligt puur in de relatiesfeer”, vult bedrijfsleider Marc Verweij aan. Hij volgt samen met projectleider Co Viveen de vertrekkende Oud op.

Het bedrijf draait een gemiddelde omzet van 5 a 6 miljoen euro per jaar, de uitschieter van vorig jaar daargelaten. “Toen hadden we een hogere omzet vanwege onder andere een complete kantoorgebouwenrenovatie van een benzine-opslagterminal. Ook zo�n project dat voortkomt uit contacten in de tankwereld.”

Inmiddels telt de industriële aannemer vijftien werknemers en zo constant als de tankwereld in elkaar steekt, zo constant is het verloop van het bedrijf. “Tot nu toe is geen enkel personeelslid vertrokken, behalve door natuurlijk verloop.”

Een gegeven waar directeur Oud, die nog wel in een adviserende rol aan Visie Bouw blijft verbonden, best een beetje trots op is.

�Soms sta je met vijftig man van diverse bedrijven in één ruimte�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels