nieuws

Bruil herintroduceert toepassing van gietasfalt

bouwbreed

amsterdam – Een hernieuwde kennismaking met een traditioneel product, noemt Bruil Specialistische Bouwproducten (BSB) uit Apeldoorn de toepassing van gietasfalt. Het onderdeel van Ballast Nedam Infraspecialiteiten verwerkt het materiaal op het dak van een parkeerkelder in Amsterdam-Buitenveldert. Het dak wordt het speelplein van een multifunctioneel centrum.

De parkeergarage ligt aan de A.J. Ernststraat tegenover het winkelcentrum Groot Gelderlandplein in Amsterdam-Buitenveldert. BSB voorziet daar zo�n 2700 vierkante meter dak van de ondergrondse garage van gietasfalt. Een gecompliceerd project noemt de aannemer het vanwege het vele maatwerk om doorvoeren en poeren waterdicht af te sluiten. Een ploeg van zeven man verwerkt op de locatie dagelijks ruim 350 vierkante meter gietasfalt.

Het materiaal voor dit project komt in twee mengtanks van de Amsterdamse asfaltcentrale APA. Voorheen haalde BSB het gietasfalt uit Duitsland omdat het in Nederland lange tijd niet meer werd gemaakt. Aanvankelijk produceerden de centrales van Arnhem en Amsterdam het gietasfalt voor Nederland. De centrale in Arnhem sloot evenwel en die van Amsterdam stopte ruim vijf jaar geleden na een brand de productie van gietasfalt.

Nu �Amsterdam� weer gietasfalt produceert vermindert bijvoorbeeld de transporttijd waardoor ook de kosten dalen. Met het vervoer uit Duitsland was gemiddeld zo�n achttien uur gemoeid. En omdat het materiaal dichterbij wordt geproduceerd kan volgens BSB ook het aantal toepassingen weer toenemen. De verwerking van het materiaal op het garagedak is het eerste grote project met Amsterdams gietasfalt.

Dakbedekking

Het gietasfalt wordt aangebracht op dakbedekking van het type Derbigum P+G. Dit materiaal wordt op het betonnen dak gebrand en is bestand tegen het hete gietasfalt. Het gietasfalt komt in een 2,5 centimeter dikke laag op het waterdichte dakvlies. Omdat het dak afloopt moet het warme gietasfalt regelmatig terug worden gestreken zodat het niet in de regenwaterafvoeren loopt. Om het wat stroever te maken wordt het materiaal ingeschuurd met zilverzand.

In het Amsterdamse project wordt het gietasfalt in een stroom van telkens 20 centimeter breed aangebracht in een ruim 6 meter brede strook. Deze stroken zijn afgezet met metalen vloeibalken die worden verwijderd zodra het materiaal is uitgehard. Eenmaal afgekoeld worden de naden tussen de verschillende banen met een brander bijgewerkt.

BSB noemt gietasfalt een functioneel product dat ongevoelig is voor vocht. In de berekening van de aannemer gaat het zo�n twintig tot dertig jaar mee. Een jaarlijkse inspectie moet eventuele beschadigingen aan het licht brengen. Mankementen kunnen makkelijk met een brander worden hersteld.

Het mengsel uit grind, zand en bitumen moet doorlopend worden gemengd; in de voorraadtank en in de transporteur die het materiaal op de locatie brengt. De aannemer verwerkt het materiaal niet rechtstreeks vanuit de mengtank omdat het dak het gewicht van zo�n geladen voertuig niet kan dragen.

Het materiaal wordt nu dichtbij

geproduceerd

In Amsterdam wordt het dak van een parkeerkelder voorzien van gietasfalt. Foto: Fred Steenman

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels