nieuws

Archeologisch onderzoek bij Noord-Zuidlijn

bouwbreed

AMSTERDAM – Een team archeologen van de gemeente Amsterdam begint deze zomer met archeologisch onderzoek op en rond de bouwputten van de Noord-Zuidlijn. Het eerste drie weken durende onderzoek begint op het Damrak vlakbij het Centraal Station. Daar wordt de startschacht gebouwd voor de boor die een metrotunnel onder de stad gaat graven.

Eind 2006 gaan de archeologen aan het werk op andere locaties aan het Damrak en op het Rokin. “We hebben er hoge verwachtingen van”, aldus stadsarcheoloog en leider van het onderzoek J. Gawronski. Het gebied voor het huidige station was vroeger de monding van de Amsterdamse haven en het Damrak en het Rokin liggen in de oude waterloop van de Amstel. “In het water is vroeger van alles en nog wat gevallen.”

Onder water en afgesloten van zuurstof blijven objecten van vergankelijk organisch materiaal (zoals hout, leer en bot) goed bewaard. De vondsten uit de rivier zullen naar verwachting informatie opleveren over het ontstaan en de ontwikkeling van de stad Amsterdam, maar ook over het landschap, het milieu en het klimaat in de vele millennia voor het ontstaan van Amsterdam.

Onderbreken

De zoektocht van de archeologen wordt ingepast in de technische werkzaamheden. Deze zomer volgen zij nauwgezet het afzinken van de betonnen bak in de grond voor het Centraal Station. Het archeologisch onderzoek mag de aanleg van de nieuwe metrolijn niet onderbreken, zegt Gawronski.

De archeologen gaan ongeveer 20 meter de diepte in. Tot nu toe konden de archeologen slechts een paar meter diep op ontdekkingstocht omdat de bouwwerkzaamheden voornamelijk aan de oppervlakte plaatsvonden. De vondsten waren bescheiden, zoals een flesje of een lepel. Bij de bouw van het metrostation aan het Rokin kwam ook al een oude kademuur tevoorschijn. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels