nieuws

Afwerken

bouwbreed

Het project Prinsenhof in Den Haag waar ik lange tijd vrijwel dagelijks voorbij kwam, loop ik nu dagelijks binnen om te gaan werken. Het project wordt in fasen afgebouwd. De kantoortoren is in gebruik, het hotel is bijna klaar, de woningen komen later. Duidelijk is dat afbouwen altijd lang duurt. Misschien omdat er veel afzonderlijk […]

Het project Prinsenhof in Den Haag waar ik lange tijd vrijwel dagelijks voorbij kwam, loop ik nu dagelijks binnen om te gaan werken. Het project wordt in fasen afgebouwd. De kantoortoren is in gebruik, het hotel is bijna klaar, de woningen komen later. Duidelijk is dat afbouwen altijd lang duurt. Misschien omdat er veel afzonderlijk opererende partijen bij betrokken zijn. Maar het kan ook zijn dat pas bij de afwerking de fouten en tekortkomingen van vorige disciplines aan het licht komen. Voor de gebruikers leidt dat tot nu toe alleen tot klein ongemak, maar de bouwers zitten duidelijk met faalkosten.

De entree van de kantoortoren is nog nergens. Er zijn wel draaideuren, mooie doorzichtige, waarin je meteen kan zien dat ze nog niet perfect zijn afgesteld. Ze gaan draaien als de bewegingsmelder een signaal afgeeft, maar nader je van de zijkant dan moet je snel zijn om niet bekneld te raken. De draaideuren geven toegang tot een immense hal. Hoog, ruim en met een vloer van donker natuurstenen. En midden in die prachtige hal staat een slordig ogende portiers/bewakingsbalie van underlayment. Rechts daarvan verrijst de permanente portiersloge van zo�n 2,5 bij 20 meter in grondoppervlak. Nu is het nog een stalen draagwerk van 2,5 meter hoog, met houten balklagen voor de vloer, het plafond en het dak. De installateurs hebben er al hele bossen bedrading in aangebracht. De afwerking ontbreekt echter nog. Dienstdoende bewakers zeggen dat het stilligt omdat de afwerkers het niet zo kunnen maken als de architect het wil. En bewakers weten alles wat zich in hun object afspeelt.

Buiten voor de ingang van het kantoorpand moet een plaza-achtig voorplein komen, belegd met natuursteen. Het komt bovenop het dak van de ondergrondse parkeergarage. Op het betonnen dak van de garage hebben eerst dakdekkers hun plak- en brandwerk gedaan. Daarop is een laag beton gestort als ondergrond voor de natuurstenen bestrating. Maar de betonblubberaars hebben op bepaalde stukken het beton te hoog gestort. Met de natuursteen erop zou de deur van het hotel aan het voorplein niet meer opengaan. Dus is dat er met een of ander bibbermachientje weggehaald. En een deel van de ingestorte hemelwaterafvoer is bij het storten opgedreven en is uitgehakt om hem lager te krijgen. Kost allemaal ook weer niet niks. Eerder is in het beton een scheur ontstaan over de gehele breedte van het beton. Later zijn met een diamantzaag nog dilatatievoegen in het beton gezaagd. En dan de natuurstenen bestrating. Dat duurt ook nog even. De natuurstenen tegels hebben verschillende afmetingen. Dat kan er eenmaal gelegd mooi uitzien, maar nu bezorgt het de natuursteenleggers de nodige sores. De steen is besteld in Korea. Ze hebben daar alles wel verscheept, maar helaas niet gesorteerd. Het legbedrijf is nu al een tijd bezig eerst alles uit te zoeken en op maat te leggen. Dat schiet dus ook al niet op. Het had vast de moeite geloond om de leverancier te laten weten hoe je het had willen hebben. Meerkosten? Vast wel, maar zeker niet zoveel als je nu hier aan extra uitzoekwerk kwijt bent.

Bij elkaar onderscheidt dit project zich niet van andere bouwprojecten. Er worden fouten gemaakt die vermeden hadden kunnen worden en afwerken duurt altijd langer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels