nieuws

Tekort aan banden voor zwaar materieel

bouwbreed

DEN HAAG – Er dreigt een wereldwijd tekort aan banden voor (zwaar) materieel en landbouwwerktuigen. Bandenfabrikanten verwachten dat de schaarste zeker nog tot laat in 2007 zal aanhouden. Ook in Nederland merkt men de gevolgen van de explosief toegenomen Chinese vraag naar banden.

Door de toenemende bouw- en mijnactiviteiten in China is de vraag naar banden voor zwaar materieel de laatste maanden enorm toegenomen. Daarbij komt dat de hoge olieprijs en de, wederom vooral in Azië, toegenomen vraag naar ongeveer alle grondstoffen waaronder rubber en staal, de prijs opstuwt. Wereldwijd leidt de schaarste inmiddels tot langere levertijden, mede doordat fabrikanten een aanzienlijk deel van hun voorraad hebben voorbestemd voor de winstgevender vervangingsmarkt.

De drie grootste bandenproducenten, Bridgestone, Goodyear/Dunlop en Michelin, hebben hun prijzen in de eerste helft van 2005 met gemiddeld 6 procent verhoogd. Alledrie kondigen ze een verhoging van de productiecapaciteit aan, maar niemand verwacht dat de tekorten voor het einde van 2007 zijn ingelopen.

N. Ensink van Goodyear/Dunlop heeft de vraag naar banden voor grondverzetmachines in het afgelopen jaar met wel 40 procent zien groeien. “We zijn nu door onze voorraden heen en kunnen alleen nog rechtstreeks uit productie leveren. Een jaar geleden had een klant de banden de volgende dag in huis. Nu kan het wel drie maanden duren. Het Westen betaalt voor de opmars van het Oosten.”

Goodyear is voorzichtig met het opvoeren van de productiecapaciteit, omdat niemand weet of de vraag stabiel blijft.

Bridgestone-woordvoerder G. Meylemans bevestigt de explosieve groei in de vraag naar banden. “Net als de bij de vraag naar zwaar materieel neemt China het grootste deel voor zijn rekening. Ook wij kunnen vrijwel niets meer uit voorraad leveren. Wij hebben onze klanten daarom een checklist gestuurd met tips om de levensduur van een band te verlengen. Ook repareren we nu waar we vroeger een nieuwe band zouden monteren.” Bridgestone heeft in 2004 de productiecapaciteit verhoogd. “Maar jammer genoeg zijn de resultaten daarvan pas in 2006 zichtbaar. Een jaar later denken we de voorraad weer op peil te hebben, zowel voor de machines als voor de vervangingsmarkt.”

Een woordvoerder van Michelin laat weten dat zijn werkgever een nieuwe fabriek in Zuid-Amerika bouwt waardoor de druk in Europa zal afnemen, maar dat die niet voor 2007 in bedrijf is.

Directeur A. van Loon van brancheorganisatie BMWT weet niets van een tekort aan banden voor bouwmaterieel in Nederland. Wel ziet hij dat de prijzen onder druk staan.

Ook bij PON Equipment, importeur van Caterpillar, heeft men nog niets van schaarste van banden gemerkt. Bij het moederbedrijf in de VS laat een woordvoerder echter weten wel degelijk langer op banden te moeten wachten.

De medewerker inkoop bij Volvo-importeur Kuiken CEN uit Emmeloord meldt “absoluut” te merken dat banden schaars zijn. “De prijzen zijn flink gestegen en we moeten steeds langer zoeken om die ene, heel speciale band waar een klant om vraagt, te kunnen leveren. Bandenfabrikanten kunnen ook niet meer aangeven hoe lang de levertijden zijn. Vaak zeggen ze �wacht maar af�. Heel frustrerend.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels