nieuws

Pak- en zetmachine maakt wegwerk

bouwbreed

rosmalen – Heijmans Wegen- en Verkeerstechnieken bedacht een veilige én arbeidsvriendelijke oplossing voor het plaatsen van verkeerskegels. Nog dit jaar vindt de introductie plaats van een volautomatische pak- en zetmachine. De noviteit maakt deel uit van een totaalconcept dat de veiligheid van zowel wegwerkers als weggebruikers moet vergroten.

Met het automatisch zetten van verkeerskegels is niet alleen de veiligheid maar ook de gezondheid van wegwerkers gediend. “Het plaatsen van kegels is zwaar werk. Zo�n pylon weegt ongeveer 10 kilo, vergelijkbaar met een volle emmer water. Het plaatsen en ophalen van kegels is fysiek zwaar werk dat tot veel rug- en schouderklachten leidt. Langer dan vijftien jaar kun je dit werk niet doen, terwijl medewerkers wel een schat aan ervaring bezitten”, aldus ing. P.J. Hendriks, bedrijfsleider van Heijmans Infrastructuur cluster Wegen en Verkeerstechnieken. Hier werd het idee bedacht. “Daarbij komt dat ze onbewust de weggebruiker afleiden. De volautomatische pak- en zetmachine voor kegels vergroot dus de veiligheid van zowel wegwerkers als weggebruikers.”

Hendriks omschrijft de noviteit als “een mobiele container” die op elke laadbak van een vrachtwagen te plaatsen is. “Het is in feite een gesloten magazijn van 2,50 meter breed en 6 meter lang die 250 kegels bevat. De hoeveelheid is ruim voldoende voor een doorsnee afzetting van 4 kilometer, wat grofweg 80 procent van de afzettingen vormt.

Het neerzetten van de kegels gebeurt al rijdend waarbij de pylonen vallen als het ware in een schacht vallen. Het oppakken gebeurt met een speciale hefconstructie waarbij de kegels eerst op hun kant worden geduwd, vervolgens omhoog worden gebracht en uiteindelijk in stapels van zestien kegels weer in het magazijn worden geschoven. Hendriks: “De wagen rijdt in principe vooruit, maar met de benodigde apparatuur die 60 centimeter breder is dan de wagen, kun je alle kanten op.”

De machine moet twee totaal verschillende handelingen verrichten: oppakken en neerzetten. “Er bestaat een relatie tussen de snelheid en de afstand tussen de kegels. Het loslaten van de pylonen past zich aan de snelheid van de auto aan. Het is een complex krachtenspel.”

De machine is goed voor het afzetten van 25 kilometer weg per uur en daarmee qua snelheid minimaal gelijk aan het zetten met de hand. Maar Hendriks sluit niet uit dat dat tempo in de toekomst kan worden opgevoerd.”

Primaire insteek voor deze ontwikkeling was het vergroten van de veiligheid. Een groot bijkomend voordeel is dat de pak- en zetmachine slechts door één persoon is te bedienen, waar nu per wagen twee man nodig zijn. Hendriks: “Behalve een veilige manier is het ook een efficiëntere manier van werken. De kegels die met de hand wordt opgehaald moet onderweg ook nog worden gesorteerd. Dat hoeft met dit systeem niet meer. Er is daardoor sprake van een volcontinu proces. Zeker bij piekbelastingen kan een onderneming zich organisatorisch optimaal op een werk instellen.”

Het eerste idee waarmee Heijmans vorig jaar de innovatieprijs won, ontstond al twee jaar geleden. Vorig jaar maakten hts-studenten uit Den Bosch als afstudeerproject een studiemodel dat op luchtdruk werkte. “Daarmee werd het bewijs geleverd dat het principe werkte. Vervolgens hebben we het ontwerp geoptimaliseerd. Het programma van eisen omvatte uiteindelijk zo�n dertig punten. Minimale uitval, onderhoudsvrij en uitwisselbaarheid van onderdelen golden daarbij als belangrijke voorwaarden. Het eindresultaat is een robuust ogende unit”, aldus ir. J.C.P. Heerkens, stafdirecteur van Heijmans Infrastructuur. “We zijn nu bezig om onderdelen van de machine te patenteren.” De machine wordt uiteindelijk hydraulisch gestuurd maar is daarnaast ook met de hand bedienbaar.

Momenteel legt Heijmans de laatste hand aan de engineering. Van der Linden Verkeerstechnieken gaat begin juli proef draaien met de machine. Na eventuele aanpassingen wil Heijmans de machine nog dit najaar op de markt brengen. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Heerkens: “Dit is een verantwoorde manier om wegwerkzaamheden uit te voeren. Wij denken dat opdrachtgevers deze machine op den duur zullen voorschrijven in de bestekken, zoals dat ook met de botsabsorber is gebeurd.”

De pak- en zetmachine maakt onderdeel uit van een Heijmans-totaalconcept voor veiliger aan de weg werken. Begin volgend jaar wordt een actiewagen met botsabsorber operationeel. “Dit werk is nog gevaarlijker. De praktijk is namelijk dat iedere dag wel ergens zo�n wagen omver wordt gereden. Eind 2006 volgt een volledig geautomatiseerd systeem voor het plaatsen van de reflecterende andreasstrips.

�Plaatsen van pylonen is fysiek zwaar werk en leidt automobilist af�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels