nieuws

Hoogwerkers profiteren van verbod ladderwerk

bouwbreed

leimuiden – De belangstelling voor hoogwerkers groeit gestaag sinds de overheid het werken vanaf een ladder boven 6 meter hoogte heeft verboden. J. van der Meer van Hinowa Nederland zegt daarvoor met de Goldlift 1470 en de nieuwe LL 1472 van Hinowa het ideale materieel te hebben. De importeur uit Leimuiden wil de hoogwerkers op locatie demonstreren.

De Light Lift 1472 is een eenvoudiger uitvoering van de 1470. Van der Meer adviseert die voor onder meer schilders die geen al te dure hoogwerker willen. Het getal 14 in de typenummer verwijst naar de hoogte die de machine bereikt terwijl de 7 het zijwaartse bereik aangeeft. Beide uitvoeringen staan op rupsen en worden buiten aangedreven door een benzine of dieselmotor én binnen door een elektromotor.

De hoogwerkers kunnen met een breedte van 80 centimeter en een hoogte van 198 centimeter makkelijk door deuropeningen rijden. Zonder werkbak bedraagt de lengte 370 centimeter; kort genoeg om zonder problemen een bocht te kunnen nemen. Daar profiteert bijvoorbeeld de aannemer van die aan de achterkant van rijenwoningen aan de slag moet. De hoogwerker rijdt via de voor en achterdeur naar achter. De machine rijdt desgewenst op rupsen die geen strepen op de vloer maken.

De hoogwerker wint ook terrein in het gebouwonderhoud. Bijvoorbeeld hotels kiezen nogal eens voor hoge entrees. Die bezorgt de technische dienst problemen wanneer een lamp moet worden verwisseld. Ook schoonmakers ondervinden problemen met de hoogte. Eerder klaagden eigenaren van gebouwen die in de praktijk te ruim bemeten bleken de betrokken architecten aan. Die kregen het verwijt dat ze in hun ontwerpen te weinig rekening hielden met het onderhoud. De rechter gaf de klagers gelijk. De documentatie moet architecten duidelijk maken dat grote hoogten geen problemen opleveren met het juiste materieel.

Met dat in gedachten informeert Van der Meer architecten over de hoogwerkers van Hinowa. Naar zijn mening een goed alternatief voor een vaste reinigingsinstallatie. Speciaal voor glazenwassers bouwt de Italiaanse fabrikant een variant die een dubbele rijsnelheid ontwikkelt. Dat gebeurt alleen op rechte stukken. Bij bochten halveert de gebruiker de snelheid weer zodat de machine zonder problemen kan schranken.

Constructie

�Duur� is voor Van der Meer een relatief begrip. Een Goldlift kost meer dan concurrerende hoogwerkers. Voor die extra investering levert de fabrikant de machine met een uitgegloeide giek waarin geen spanningen meer in het materiaal zitten. De giekdelen zitten door middel van een pen/bus-verbinding aan elkaar vast. Deze constructie voorkomt dat pengaten uitlubberen. Dergelijke slijtage repareren is duur. Op het pengat moet een passende ring worden gelast of met een kotterbank opnieuw rond worden gemaakt.

Die extra investering verdient zich makkelijk terug, vindt Van der Meer. In dat bedrag is ook een doorlopende productontwikkeling inbegrepen. Voor constructies en onderdelen die in de praktijk minder gelukkig uitvallen wordt een verbetering ontwikkeld. Van der Meer zegt elke vijf of zes weken bij de fabriek langs te gaan en met zijn bezoeken veel krediet op te bouwen bij onder meer de ontwerpafdeling. Mede door zijn bezoeken kan hij hoogwerkers binnen twee weken ook in bedrijfskleuren leveren. Hinowa houdt daarvoor onderdelen in de grondverf apart en spuit ze op specificatie in de gewenste RAL-kleur waarna er een machine mee wordt gebouwd.

Van der Meer verkoopt veel aan verhuurders. De reden dat hij zelf geen machines verhuurt. Hij wil geen concurrent van zijn klanten zijn. Bezoekers van zijn internetpagina kunnen direct doorschakelen naar de internetpagina�s van de verhuurders. De praktijk leert dat bedrijven die regelmatig een hoogwerker huren op een gegeven moment zelf een machine kopen. Van der Meer laat de aanschaf niet zelden via de verhuurder verlopen. Die profiteert op deze manier mee van de transactie en houdt de huurder in het klantenbestand.

Om de mogelijkheden van de hoogwerkers te kunnen laten zien verbouwde Hinowa Nederland een container tot �reizend demonstratiecentrum�. Met deze container vervoert Van der Meer zijn materieel bijvoorbeeld naar beurzen en naar de open dagen van groothandelaren voor schildersbenodigdheden. Aanstaande donderdag tot en met zaterdag staat Hinowa Nederland op de Materieelbeurs in de Rotterdamse Ahoy� met de hoogwerkers van Hinowa en met sloopgereedschap van VTN.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels