nieuws

Hangbrug New York verliest gewicht

bouwbreed

new york – De Bronx-Whitestone Bridge in New York maakt een renovatie door waarbij de brug 6000 ton aan gewicht zal verliezen. Door het gewichtsverlies zal de brug langer in gebruik kunnen blijven.

De Bronx-Whitestonebrug werd in 1939 geopend als verbinding tussen de New Yorkse stadsdelen Queens en de Bronx. Met een afstand van 750 meter tussen de beide torens was het toen de op drie na langste hangbrug van de wereld. Het ontwerp werd alom geprezen om zijn slanke contouren en zijn elegante, superfunctionele vormen. Het enthousiasme werd echter snel getemperd omdat de brug bij harde wind zo vervaarlijk heen en weer zwaaide dat veel automobilisten de verbinding niet durfden te gebruiken.

Toen in 1940 de beruchte Tacoma Narrows Bridge door toedoen van de wind instortte was het lot van de Bronx-Whitestone Brug bezegeld. Ondanks garanties van de ontwerper dat de brug stabiel was, werden acht diagonale stalen kabels (tuien) aangebracht die het brugdek direct verbonden met de torens. Vervolgens werden over de hele lengte van de brug aan weerszijden van het brugdek 5 meter hoge �stiffening trusses� (verstijvingsspanten) gemonteerd. Omdat de brug bleef zwaaien werd in 1986 onder de brug nog een �mass damper� geïnstalleerd, zware gewichten (van ieder 25 ton) aan torsieveren die het zwaaien van de brug dempen.

Als gevolg van alle verbouwingen is de brug behalve lelijk ook veel te zwaar geworden waardoor met name de kabels sneller slijten dan was gepland. In 1998 komen de ingenieurs van Newyorks Metropolitan Transit Authority na uitgebreide windtunnelproeven tot de conclusie dat de brug 6000 ton, een kwart van het gewicht dat aan de kabels hangt, kan kwijtraken. Men besluit tot een renovatie die 300 miljoen dollar gaat kosten waarbij de brug zoveel mogelijk in zijn glorie hersteld zal worden.

Als eerste stap worden in 2003 de 5 meter hoge verstijvingsspanten van het brugdek verwijderd. Tegelijkertijd worden aan weerszijden van het brugdek 3 meter hoge, wigvormige stroomlijnkappen geplaatst die ervoor zorgen dat de wind niet tegen het dek botst maar eromheen wordt geleid.

In juni van dit jaar zal het oude brugdek (beton in een stalen vakwerk) worden vervangen door een dek van high-performance, orthotropisch staal dat in Brazilië is gemaakt en waarover een wegdek van zand en epoxy zal worden gelegd. Het nieuwe brugdek zal 40 procent lichter zijn dan het oude.

Op een later tijdstip zullen de acht stalen tuien tussen de torens en het dek worden verwijderd.

De ingenieurs van Newyorks Metropolitan Transit Authority onderzoeken nog of de mass damper onder de brug weggehaald kan worden en of het nodig is de hoofdkabels van de brug te vervangen. Alle geplande wijzigingen zullen er volgens projectleider M. Ascher voor zorgen dat het leven van de 65-jarige brug met misschien wel een eeuw kan worden verlengd. Hij zegt dat de renovatie mogelijk is geworden door de vooruitgang in aerodynamisch design en onderzoek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels