nieuws

Eerste wensenlijstjes voor knelpuntenheffing na 2009

bouwbreed

den haag – De inkt van het advies-Nouwen is nog niet droog of de eerste wensenlijstjes voor locaties voor een knelpuntenheffing vanaf 2009 liggen op straat.

Als het aan de werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW ligt, staan daar de Tweede Coentunnel bij Amsterdam, de verlengde A4 tussen Delft en Schiedam en de ring Utrecht op.

Het midden- en kleinbedrijf tipt verder ook de rondweg om Eindhoven, terwijl VNO-NCW acht (nieuwbouw)projecten opsomt. Het gaat bijvoorbeeld ook om de A2 door Maastricht en de A15 tussen Maasvlakte en Vaanplein-Rotterdam.

Het dinsdagavond laat bereikte akkoord over de geleidelijke invoering van een kilometerheffing stuit op groot verzet bij de verladersorganisatie EVO. Een kilometerheffing op vier tot zes hoofdknelpunten is voor EVO onaanvaardbaar. De organisatie heeft zich daarmee lijnrecht tegenover de werkgroep-Nouwen gesteld. De werkgroep, onder leiding oud-ANWB-directeur P. Nouwen, bereikte na uren vergaderen een definitief akkoord over de tolheffing. Volgens het akkoord wordt vanaf 2009 op vier tot zes hoofdknelpunten de kilometerheffing ingevoerd en komt er vanaf 2012 een landelijk systeem. Met de tol-opbrengst worden de knelpunten aangepakt. Als het knelpunt is opgelost, wordt de heffing opgeheven.

EVO vindt de aanpak van vier tot zes knelpunten veel te weinig. Het aantal files groeit alleen maar en is in 2009 waarschijnlijk aanzienlijk toegenomen, aldus de organisatie. EVO ziet veel meer in een tijdelijke verhoging van de dieselaccijns. Dan komt er snel geld vrij dat in de infrastructuur kan worden gestopt.

Transport en Logistiek Nederland (TLN), de belangenvereniging van de vervoerders benadrukte gisteren wel akkoord te zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels