nieuws

Zettingen N11 gevolg van combinatie van oorzaken

bouwbreed

den haag – De zettingen bij twee kunstwerken in de N11 bij Bodegraven zijn mogelijk opgetreden door een combinatie van meerdere oorzaken. In het lopende onderzoek naar de oorzaken van de verzakkingen worden alle opties bekeken.

Delen van het wegvak tussen de kunstwerken KW10 en KW11 van de N11 bleken vorige maand, een jaar na de ingebruikname, eerder te verzakken dan was voorzien. Het betrof de overgangen naar de kunstwerken. De rijksweg van Alphen aan den Rijn naar Bodegraven is aangelegd door Consortium N11 (Boskalis, BAM, Dura Vermeer en KWS) volgens een design-and-constructcontract met een onderhoudsverplichting.

In verband met de verkeersveiligheid zijn de verzakkingen door de aannemerscombinatie weer op hoogte gebracht. De reparatie is voor rekening van de aannemer gezien de contractvorm waarbij de aannemer zowel het ontwerp als de uitvoering verzorgt. De aannemer doet onderzoek naar de oorzaken van de verzakkingen.

“Hoewel het onderzoek nog niet is afgerond, is al wel duidelijk dat meerdere oorzaken een rol moeten hebben gespeeld”, zegt ir. P.J. Turnhout, geotechnicus bij Boskalis en nauw betrokken bij het project N11. Het wegvak tussen de kunstwerken is 200 meter lang en is aangelegd met de BeauDrain-methode. Daarbij worden zettingen versneld door water uit het grondpakket te halen uit verticale drains die zijn gekoppeld met een horizontale drain die is aangesloten op een pomp.

Om de extreem korte uitvoeringstijd te halen, is ook nog extra overhoogte aangebracht om de zetting te versnellen. De overhoogte rond de kunstwerken is eerder verwijderd dan de rest van de overhoogte om de constructie van de kunstwerken mogelijk te maken. Hoewel dit past binnen de bouwfasering, wordt bekeken of het eerder verwijderen van de overhoogte een rol kan hebben gespeeld. De zettingen zouden echter ook veroorzaakt kunnen zijn door een grondopbouw die afwijkt van het ontwerp of afwijkende samendrukbaarheid of spanningsspreiding.

Bij de zettingsversnellende methoden zoals BeauDrain worden gegevens over het werkelijke verloop van de zettingen gebruikt om een voorspelling te kunnen doen over de zetting na oplevering van het project. Deze restzettingen, na het beëindigen van de geforceerde consolidatie, bepalen de mate van onderhoud. Gegevens over werkelijke zetting komen van zakbakens die boven de ophoging uitsteken.

De informatie over zettingen dichtbij de kunstwerken is ontleend aan werkelijke zettingswaarden, betrokken op het middendeel van het wegvak. Het middendeel voldoet dan ook aan de eisen. Maar op de stukken dichtbij de twee kunstwerken heeft de overhoogte korter gelegen om de bouw van de kunstwerken mogelijk te maken.

Het zettingsverloop bij de delen aan het uiteinde van het wegvak zou volgens Turnhout daarom afwijkend kunnen zijn geweest.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels