nieuws

Vloer met boxen licht en flexibel

bouwbreed

houthalen – Marmorith Betonindustrie heeft een nieuw vloersysteem ontwikkeld, gebaseerd op een breedplaatvloer met ingetrilde kunststof boxen. Op het werk worden leidingen en wapening tussen en op de boxen gelegd en de vloer gestort. Het resultaat is een lichte, flexibele, milieuvriendelijke en makkelijk uit te voeren monolietvloer.

Lange tijd heeft Marmorith Betonindustrie uit het Belgische Houthalen de Bubbledeck-vloer (met kunststof ballen) geproduceerd. De voordelen zijn bekend, maar hij heeft ook nadelen. “We zijn verder gaan denken”, aldus E. Houben, gedelegeerd bestuurder van Marmorith. “We hebben een vloersysteem ontwikkeld met evenveel holle ruimte. Het vraagt minder arbeid, de kosten zijn lager, het heeft gewone wapeningsnetten en leent zich voor automatische productie.”

Het nieuwe vloersysteem heet Airdeck. Centraal staat de Airbox, een vierkant kunststof element van 180, 240, 280 of 340 millimeter hoog (voor vloerdiktes van respectievelijk 280, 340, 390 en 450 millimeter). De boxen zijn vierkant, met zijden van 185 millimeter aan de dichte bovenzijde en van 210 millimeter aan de open onderzijde.

Ze worden door een robot automatisch in de onverharde breedplaat van 60 millimeter dik geplaatst op een raster van 300 millimeter en ongeveer 10 millimeter ingetrild. De ruimte tussen de boxen varieert van ruim 90 millimeter onderaan tot bijna 120 millimeter aan de bovenzijde.

Het systeem lijkt eenvoudig, maar over de vormgeving is lang nagedacht. De boxen worden in een spuitgietmatrijs vervaardigd van gerecycled polypropyleen, dat voldoet aan bepaalde specificaties. Hun kleur is afhankelijk van het materiaal, maar meestal zijn ze bijna zwart. Functioneel maakt de kleur niet uit.

“Het voordeel van polypropyleen is, dat het beton er niet aan kleeft”, legt Houben uit. “Het materiaal is bij sloop dus te verwijderen en te recyclen.”

Ook in andere opzichten is het systeem milieuvriendelijk. Door de holle ruimten in het beton wordt veel materiaal bespaard. Dat betekent minder grondstoffenverbruik en transport, dus minder energieverbruik en uitstoot van CO2. Bovendien kan de complete constructie van een gebouw lichter worden uitgevoerd, of kunnen enkele verdiepingen extra op dezelfde fundering staan.

Vanwege de besparing op grondstoffen heeft Marmorith een subsidie voor de promotie van de Airdeck vloer gekregen van het Belgische Grindfonds, opgericht om de besparing van grondstoffen te bevorderen.

De boxen hebben aan de bovenzijde sparingen voor het leggen van de wapeningsnetten en koppelingswapening. Aan de zij- en bovenkant zijn ze voorzien van ribben voor de vereiste stijfheid, tijdens het transport en de uitvoering. Die stijfheid is ook nodig om over de boxen te kunnen lopen, zonder uitglijden. De ribben dienen bovendien als afstandhouder voor de wapening. Aan de bovenzijde bevinden zich enkele gaatjes in de boxen voor de ontluchting tijdens het plaatsen en intrillen. Aan de zijkanten zitten breekplaatjes voor de bevestiging van klemmen voor leidingen, bijvoorbeeld van vloerverwarming en -koeling.

De boxen zelf drijven niet op, want ze zitten vast aan de breedplaat. Ook wapening en bijvoorbeeld buizen voor elektra kunnen eraan bevestigd worden. Aan de onderzijde hebben de boxen nokjes waarmee in de fabriek wordt gecontroleerd of ze correct in het beton van de breedplaat zijn ingetrild. Om namaak te voorkomen wordt de bovenzijde voorzien van het opschrift �Airdeck lichtgewichtvloeren�. Het bedrijf heeft patent aangevraagd.

Half april verwacht Marmorith het Kiwa-productcertificaat. TNO heeft de brandeigenschappen uitgerekend. De eerste vloeren gaan naar Nederland en België, maar het bedrijf verwacht ook export naar Duitsland, Frankrijk, Engeland en zelfs naar Ierland. Voor het transport beschikt Marmorith over eigen vrachtwagens. Volgens Houben wordt de prijs van het vloersysteem zeer aantrekkelijk. Bovendien zijn Airdeck-vloeren makkelijk uit te voeren, met een beperkte tijdelijke ondersteuning. De maximale afmetingen van de platen zijn 4 meter breed en 9,2 meter lang. Een cementdekvloer is overbodig, want de vloeren hebben geen zeeg, zoals bij kanaalplaatvloeren. Airdeck vloeren kunnen direct afgevlinderd worden.

Constructief draagt het vloersysteem in twee richtingen, met overspanningen tot 14 bij 14 meter. Balken of kolomkoppen zijn niet nodig. Ter plaatse van de kolommen ontbreken de boxen en wordt ponswapening opgenomen. Dat biedt de architect grote vrijheid, hij kan de kolommen plaatsen waar hij wil. Voor de projectontwikkelaar biedt Airdeck het voordeel van extra verdiepingen en relatief geringe vloerdikte.

Voor de productie van de breedplaten met ingetrilde boxen is in de fabriek een aparte lijn ingericht. Samen met een plaatselijke machinefabrikant heeft Marmorith een robot ontwikkeld voor het plaatsen van de boxen. Voor het verharden van het beton is een extra lange en brede droogkamer gebouwd. Marmorith heeft al meer dan 40 jaar ervaring met breedplaten. Ze hebben als bijzondere eigenschap schuine zijkanten met een minimaal vellingkantje, waardoor ze gemakkelijk te leggen zijn. Ze schuiven vanzelf tegen elkaar, waardoor een monteur op de bouwplaats wordt bespaard.

De gewichtsbesparing door de holle ruimten van de Airdeck is 30 tot 50 procent. Constructeurs mogen de vloer als gewone massieve, maar lichte vloer berekenen. De betrokken commissie van de CUR heeft vastgesteld dat de dwarskrachtcapaciteit voldoende is, zodat geen bijzondere rekenmethoden nodig zijn. De betonribben tussen de boxen kunnen de dwarskracht opvangen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels