nieuws

Twijfel over noodzaak bouwstop door vuile lucht

bouwbreed

den haag – Staatssecretaris Van Geel (milieu) wil duidelijkheid over de stelling dat bouwplannen helemaal niet hoeven vast te lopen op de strikte Europese normen voor de luchtkwaliteit. Hij wil ook binnen drie maanden een overzicht van alle plannen in Nederland die stranden op de strenge luchtregels.

De staatssecretaris heeft in een overleg met de Tweede Kamer over de luchtkwaliteit toegezegd dat hij laat onderzoeken of de dreigende bouwstop inderdaad het gevolg is van een “ongelukkige” Nederlandse omzetting van de Europese richtlijn. Dit wordt beweerd door prof.mr. N. Koeman, hoogleraar milieurecht en ruimtelijke-ordeningsrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens de hoogleraar heeft Nederland zichzelf in de vingers gesneden door bij de omzetting van de Europese richtlijn naar het Nederlandse Besluit luchtkwaliteit een bepaling op te nemen dat Rijk, provincies en gemeenten bij elk besluit rekening moeten houden met de gevolgen voor Europese grenswaarden voor de luchtkwaliteit. Deze koppeling had helemaal niet gemaakt hoeven te worden, aldus de hoogleraar.

De staatssecretaris zei in een reactie hierop dat Nederlandse juristen van mening verschillen of Nederland de Europese richtlijn te strikt heeft doorgevoerd. Hij wil binnen nu en drie maanden met zijn juristen uitzoeken “welke hoogleraar gelijk heeft”.

De komende maanden wil Van Geel ook een lijst maken met alle bouwplannen in Nederland die in de gevarenzone zitten door de luchtregels. Met name het CDA in de Kamer drong aan op duidelijkheid voor de gemeenten die nu niet weten of er nog gebouwd mag worden en wanneer.

Van Geel kondigde in de Tweede Kamer aan dat hij met nog meer maatregelen zal komen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De bewindsman is nu ook bereid te kijken naar een mogelijke verhoging van de dieselaccijns en het verplicht stellen van roetfilters. Minister Peijs (verkeer) toonde zich daarnaast gevoelig voor de suggestie uit de Kamer om de maximum snelheid in de spits op meer plekken terug te brengen naar 80 kilometer. Ook wil zij kijken naar de mogelijkheid van compact rijden, waarbij de rijstrook wordt versmald en de maximum snelheid omlaag gaat. Dit zou goed zijn voor de doorstroming van het verkeer.

Het kabinet wil na de zomer de knoop doorhakken over het definitieve pakket maatregelen. Volgens Van Geel staat echter vast dat zelfs met de maatregelen Nederland niet kan voldoen aan de Europese normen. Een gang naar Brussel voor uitstel dan wel een versoepeling van de richtlijn is hoe dan ook nodig, aldus Van Geel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels