nieuws

Trein met lampen hardt rioolbuisbekleding uit

bouwbreed

den haag – Als een trein door een tunnel. Zo stuurt Van der Velden zijn rijdende installatie met ultraviolette lampen door de riolen die dit bedrijf renoveert met een in kunsthars gedrenkte bekleding. Deze techniek vernieuwt de rioolbuizen van binnen uit zodat de bewoners geen al te grote overlast ondervinden van het werk. De rioleringsspecialist ontving er een onderscheiding voor maatschappelijk verantwoord werken voor.

�Lichttreinen� noemt Van der Velde Rioleringsbeheer uit Nijmegen de wagentjes die door de rioolbuis rijden. Op de karretjes zijn lampen gemonteerd die ultraviolet licht verspreiden. Onder invloed van dit licht hardt de kunsthars uit waarin de buisbekleding uit glasvezeldoek is gedrenkt. Bij deze techniek veroorzaakt de kunsthars geen stank bij het uitharden. De lichttrein rijdt met een constante snelheid door de buis waarbij het tempo afhangt van de wanddikte en de diameter van de leiding. Een computer controleert de uitharding en legt de verschillende meetwaarden vast in een protocol. Brandenburger Liner levert de binnenbekleding onder de merknaam InLiners. Deze Duitse fabrikant dompelt de rollen glasvezellaminaat in hars en laat die in 24 uur �rijpen� tot een soort gelei. De hars verdeelt zich op die manier gelijkmatig over de mat en kan tijdens het vervoer en de installatie niet uitzakken of weglopen. Na het rijpen wordt de glasvezelmat in natte toestand opgerold tot een naadloze �slang� met een uiteenlopende laagdikte. Alle InLiners worden apart op maat gemaakt voor een specifieke locatie. Voor het vervoer gaan de geprepareerde bekledingen in een gesloten kist naar het werk.

Zolang er geen licht in de kist komt kan een liner 4 tot 6 maanden worden bewaard. Die eigenschap spaart flink op de kosten omdat een project tijdelijk kan worden opgeschort zonder dat het bestelde materiaal moet worden weggegooid.

Een lier trekt de binnenbekleding van put naar put. De begin- en eindput moeten aan de binnenkant minimaal 800 bij 800 millimeter beslaan en afgewerkt zijn met een gietijzeren deksel voor zwaar verkeer met een dagmaat van 500 millimeter. Voor het aanbrengen van de bekleding wordt het te renoveren rioolgedeelte met water onder hoge druk schoongemaakt.

Van der Velde verwijdert het liefst ook alle doorgestoken inlaten en andere oneffenheden met een robotfrees. Daarna wordt de leiding nog een keer gereinigd. De liner wordt met lucht onder een druk van 400 millibar als een ballon opgeblazen en neemt zo de vorm van de oude buis aan. Deze overdruk beperkt vanwege de veiligheid de diameter van de te renoveren buizen tot 1000 millimeter.

Na het uitharden worden de inlaten weer opengemaakt en net als de aansluiting op de putten afgewerkt. Over het geheel genomen renoveert Van der Velden in 8 uur een streng van maximaal 160 meter lang. Het resultaat wordt met een rijdende camera vastgelegd en beschreven in een opleveringsprotocol.

Elke aannemer kan later een nieuwe inlaat in de gerenoveerde buis maken. Ook waterzuiveraars hebben voordeel van het systeem. Bij de gebruikelijke methoden om buizen van binnenuit te renoveren wordt de bekleding met water onder druk gezet. Dat water raakt daardoor echter vervuild met sty-reen. En daarvan raken de micro-organismen die het rioolwater zuiveren zodanig van slag dat ze niet meer reinigen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels