nieuws

Miljard voor betere bereikbaarheid Utrecht

bouwbreed

UTRECHT – Minister Peijs (verkeer) gaf maandag het officiële startsein voor een aantal mega-infraprojecten ten westen van Utecht. Gemeente, Rijkswaterstaat en ProRail pompen samen met provincie en Rijk meer dan een miljard euro in de verbetering van de bereikbaarheid van de Domstad.

Dat is nodig omdat de regio een bevolkingsgroei met 200.000 mensen verwacht.

Met enorme Vinex-locaties als Leidsche Rijn, Houten en Amersfoort-Vathorst schat Utrecht dat de regio in de komende jaren met een mobiliteitsgroei van 30 procent te maken krijgt. Om die groei in goede banen te leiden gaat Rijkswaterstaat de A2 ter hoogte van Leidsche Rijn verbreden, deels verleggen en overkappen. Een bijzonder project, omdat er voor het eerst in Nederland een bovengrondse tunnel wordt gebouwd. Delen van de drukste snelweg van Nederland worden over een afstand van 1650 meter ingepakt om zo het geluid te weren. Maar de overkapping dient ook om de scheiding tussen Utrecht en het jongste stadsdeel op te heffen. Boven de snelweg wordt Leidsche Rijn aan de stad gekoppeld. Op de overkapping komt een nieuw NS station.

Luchtkwaliteit

De overkapping is mede ingegeven uit luchtkwaliteitseisen. Omdat de A2 beduidend breder wordt – twee keer vijf banen – en dwars door de stad loopt moet aan strenge milieunormen voldaan worden. Uit veiligheidsoverwegingen krijgen de tunnels aan weerszijden vluchtstroken en een vluchttunnel met permanente overdruk om schadelijke gassen buiten te houden.

Naast het werk aan de drukke verkeersaders gaat de gemeente tot 2007 een aantal verkeersknooppunten in de stad aanpakken. “Om de overlast zo veel mogelijk te beperken zullen de verschillende projecten zo veel mogelijk op elkaar worden afgestemd,” laat gemeentewoordvoerder C. van Riet weten. “Als er aan het 24 Oktoberplein wordt gewerkt, zorgen we dat de doorstroming elders optimaal is.” Op het drukke verkeersknooppunt vervangt Utrecht de huidige rotonde door een kruispunt met daarboven een hooggelegen viaduct dat de verkeersstromen scheidt. In totaal zal binnen de stadsring op acht plekken worden gewerkt.

ProRail gaat de capaciteit over de rails tussen Utrecht en Woerden verdubbelen met de aanleg van extra spoor en twee nieuwe stations. Alle werkzaamheden moeten in 2012 voltooid zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels