nieuws

Kamer bezorgd over Franse plannen met snelle lijn

bouwbreed

den haag – De Tweede Kamer is bezorgd over de plannen van de Fransen met de hogesnelheidstrein. Het Franse voorstel om het aantal Thalys-treinen tussen Parijs en Amsterdam te beperken tot tien per dag in plaats van zestien stuit op grote bezwaren in de Kamer.

In een overleg met minister Peijs (verkeer) zetten diverse fracties vraagtekens bij de exploitatie van de hsl-zuid als de Fransen vasthouden aan maximaal tien ritten in plaats van zestien op een dag. “We zijn geen gekke-henkie; we gaan toch niet miljarden uitgeven voor steeds minder treinen”, aldus PvdA-kamerlid Dijksma.

Volgens Peijs is het vooralsnog aan de Franse spoorwegen en de HSA (Nederlandse Spoorwegen en KLM) om te proberen onderling tot een akkoord over het aantal treinen te komen. “Ik zeg niet dat er geen problemen zijn, maar wij zijn nu niet aan de beurt”, aldus de minister.

De minister zei de onderhandelingen “met ogen op steeltjes” te volgen. Ze verklaarde dat de HSA zich verplicht heeft tot minstens twaalf ritten per dag. “Ik houd HSA aan het contract”, aldus de minister.

De Kamer toonde zich gisteren ook bezorgd over de tijdige inbouw van veiligheidsapaaratuur door de Fransen op de Thalys-treinen. Als dit niet gebeurt moeten passagiers van de snelle lijn naar het zuiden in Brussel overstappen.

VVD en PvdA maakten de minister opnieuw duidelijk dat zij niet accepteren dat het Rijk gaat opdraaien voor de extra kosten voor de fundering van de geluidsschermen. Peijs houdt 10 miljoen achter de hand voor het geval het Rijk wel moet betalen.

VVD-kamerlid Hofstra zal volgende week in het kamerdebat over de hsl-zuid de minister oproepen die risicoreservering te laten laat vallen. “Ik zie echt niet in waarom wij ook maar één cent zouden moeten betalen. Dat moet die aannemer doen.”

Peijs verklaarde gisteren dat zij probeert de kosten op de aannemer te verhalen. De minister maakte duidelijk dat de planning steeds strakker wordt nu het project in de afrondende fase komt. Volgens Peijs is het de bedoeling dat eind dit jaar de eerste testtreinen gaan rijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels