nieuws

Een Weijman-medewerker word je niet zomaar

bouwbreed

veenendaal – “Het is de kroon op ons werk”, zegt M. van Bommel, algemeen directeur van de Weijman Groep, terwijl hij de oorkonde toont die hoort bij de eretitel Schildersbedrijf van het jaar 2005. “Vorig jaar zijn mijn mededirecteuren en ik via een buy out eigenaar geworden van de Weijman Groep. Toen hebben we besloten om de zaak goed op de rails te krijgen. Die titel is het bewijs dat het ons is gelukt.”

Tevreden citeert Van Bommel het juryrapport: “De werksfeer in het bedrijf is goed. Er wordt door iedereen op een positieve manier hard gewerkt. Die werkzaamheden, zowel schilder- timmer- als onderhoudswerk, worden nauwgezet gemonitord en geëvalueerd.”

De Weijman Groep werd in 1908 opgericht. Het was een klein familiebedrijf met lokale opdrachtgevers. Na de Tweede Wereldoorlog bloeide de onderneming onder leiding van de zoon van de oprichter. De wederopbouw was in volle gang en er was werk zat. In de jaren zeventig, inmiddels stond de derde Weijman-generatie aan het hoofd, groeide de onderneming verder. Toen werden ook isolatiewerkzaamheden op het programma gezet.

De Weijman Groep heeft Midden-Nederland als werkgebied. Naast de hoofdvestiging zijn er twee werkmaatschappijen, een schilders- en een timmerbedrijf. Onderhoud van vastgoed is het specialisme van de onderneming, die zestig schilders en vijfendertig timmerlieden in dienst heeft. Het bedrijf werkt hoofdzakelijk voor woningcorporaties, beleggingsmaatschappijen en voor beheerders van woningen en gebouwen.

“Vorig jaar nam de laatste Weijman afscheid”, vertelt Van Bommel. “Omdat er geen opvolger was hebben wij het bedrijf over kunnen nemen.” Nu heeft de groep een vierhoofdige leiding die naast de algemeen directeur bestaat uit W. van de Pol, W. Koetsier en mevrouw A. van Wezep. Het juryrapport prijst hun aanpak. “Een bedrijf dat dreigde te versukkelen moest en zou weer tot de top gaan horen. Het goede nieuws is: men lijkt daar in te slagen.”

Een prestatie in een tijd van economische malaise, maar Van Bommel en zijn mededirecteuren blijven er nuchter onder. “Natuurlijk gaat de slechte economie niet aan ons voorbij. De werkhonger is hoog, ook bij onze concurrenten.”

Maar daardoor laat de leiding van de Weijman Groep zich niet uit het veld slaan. “We gaan ons specialiseren zodat we een totaal onderhoudsbedrijf zijn. Wat ik daarmee bedoel is dat we alle onderhoudswerkzaamheden van onze opdrachtgevers overnemen”, zegt W. van de Pol, directeur van de bouwpoot. “Om de vijf à zes jaar inventariseren we samen met de klant wat er aan een gebouw moet gebeuren. Schilderwerk, isolatie, timmerwerk, werkzaamheden aan het dak enzovoort. En vervolgens verrichten wij dat werk.”

Het systeem is in het voordeel van zowel de Weijman Groep als van de opdrachtgevers en de bewoners van de woningen. “Wij bouwen zo een bestand op van vaste klanten. Hun woningbezit wordt door ons optimaal onderhouden. De praktijk leert dat de verhuurbaarheid van huizen staat of valt met de mate van onderhoud. Bovendien hoeven onze opdrachtgevers niet telkens opnieuw aan te besteden, wat een hoop werk uitspaart. Voor de bewoners is het voordeel dat ze gemotiveerd personeel binnenkrijgen”, aldus Van de Pol.

Hij legt uit dat hij zijn medewerkers zowel selecteert op vakmanschap als op sociale vaardigheden. “Niet iedere schilder of timmerman kan bij een bedrijf als het onze werken. De praktijk in de nieuwbouw is heel anders dan in de onderhoudssector. Ons personeel staat dagelijks tussen de mensen. Vandaag schilderen ze kozijnen bij een 85-jarige weduwe, morgen isoleren ze het huis van een gezin met vijf kinderen. Daarom is het voor ons van levensbelang dat onze medewerkers goed met iedereen kunnen opschieten.”

De Weijman Groep werkt daarom met gedragsregels. Van Bommel toont een kaartje dat al zijn medewerkers bij zich dragen. “Een Weijman-medewerker is professioneel, klantvriendelijk en komt zijn afspraken na”, staat er. En: “Een Weijman-medewerker gaat voor goede kwaliteit en neemt de zorg van de klant graag uit handen.”

Van Bommel: “Natuurlijk hoeven ze dat ding niet om hun nek te hangen. Maar het geeft wel aan hoe belangrijk wij ons imago vinden. Onze mensen hebben er geen moeite mee. Ze kozen voor het onderhoudswerk en hebben er plezier in. Personeelsverloop is er dan ook nauwelijks. Daar zijn we blij mee want in onze branche is het moeilijk geschikte medewerkers te vinden. Ons personeel is ons werkkapitaal en daaraan hechten we grote waarde.”

�De eretitel Schildersbedrijf van het jaar is de kroon op ons werk�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels