nieuws

Tv-programma met Rita slaat aan bij doelgroep

bouwbreed

den haag – Het typetje Rita Wemmers van het programma Voor Dag en Bouw weet de Nederlandse bouwvakkers goed te raken. Zon 700.000 unieke kijkers heeft het programma in de eerste twee weken getrokken.

De kijkcijfers van het programma, onderdeel van de campagne �1op6�, stemmen de initiatiefnemers tevreden. De werkgevers- en werknemersorganisaties zijn grotendeels goed te spreken over het bereik en de resultaten van het programma dat elke ochtend wordt uitgezonden op RTL 5. Volgens een woordvoerder van het uitvoerend bureau van de cao-partners TBBouw vindt “de doelgroep het gewoon erg leuk”. Ongeveer driekwart van de kijkers geeft het programma een voldoende.

De doelstelling van het programma wordt behaald, meent TBBouw. “Mensen doen wat met de tips over valgevaar”, aldus de woordvoerder. Om de boodschap beter te benadrukken is het programma tussentijds aangepast. “We hebben het iets aangescherpt. Er wordt nu meer op de inhoud gefocust.”

Volgens Bouwend Nederland roept het programma verschillende reacties op. “Dat gaat van heel positief tot negatief. Sommige mensen zeggen: moet dat nou op deze manier? Maar het is in elk geval spraakmakend en controversieel”, aldus een woordvoerder.

Gespreksitem

M. Post van de Hout- en Bouwbond CNV maakt zich niet druk over de kritiek op het programma. “Die komt voor 90 procent van mensen buiten de doelgroep.” De vakbonden zijn in elk geval tevreden over het slotstuk van de campagne 1op6. “Ik durf te zeggen dat de boodschap overkomt”, zegt Post. “We krijgen nu ook vragen van leden hoe ze veiligheidsmaatregelen moeten uitvoeren.”

FNV Bouw krijgt goede berichten “uit het veld”. Volgens onderhandelaar F. Kokke vindt zijn achterban het programma “ontzettend leuk”. Het is volgens hem een gespreksitem. “En dat bevordert het bewustzijn van valgevaar.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels