nieuws

Mobiele wegsignalering houdt rijstrook vrij

bouwbreed

hedel – Een snel verplaatsbare rijstrooksignalering, die twee rijstroken èn de vluchtstrook vrijhoudt. Dat is het ADVI-OS-systeem van Hoeflake Infratechniek uit Hedel. Momenteel staan er vier op proef langs de A59 bij het knooppunt Hooipolder, waar groot onderhoud aan de wegverharding in uitvoering is. De formele ingebruikstelling volgt nog.

Hoeflake Infratechniek ontwikkelde het Automatisch Draaibaar Verkeers Informatie & Organisatie Systeem (ADVI-OS) in samenwerking met Alcoa Infrastructuur uit Drunen. Het bedrijf zegt dat het systeem tot stand is gekomen door vraag uit de markt. “Er was behoefte aan een betaalbare en snel verplaatsbare multifunctionele rijstrooksignalering, die geschikt is voor het markeren van drie rijbanen, twee rijbanen en de luchtstrook”, aldus directeur H.A. Hoeflake.

Volgens Hoeflake vragen plaatsing en verplaatsing slechts een korte tijd. Daarnaast heeft het systeem de voordelen dat het draaibaar is en dat tijdens de uitvoering van wegwerkzaamheden de vluchtstrook vrij van obstakels is. De vluchtstrook kan dan ook dienst doen als rijstrook, wat uiteraard de verkeersveiligheid bevordert. Bij de huidige systemen bevindt zich het dragende voertuig juist wel op de vluchtstrook.

Voor een stabiele opstelling wordt aan de zijkant van de weg, achter de eventueel aanwezige geleiderail, een staalverzinkte pulsbuis met flens hydraulisch in de grond getrild tot een diepte van 5 meter vanaf het maaiveld. Hierna is de ADVI-OS-constructie compleet op de fundatie te monteren.

De verticale mastconstructie is voorzien van een hiervoor speciaal ontworpen hydraulische rotator, waarmee de zweepmast na montage door middel van een hydraulische unit in de gewenste positie wordt gedraaid en de signaalgevers in bedrijf zijn te stellen.

De borden worden aangestuurd met behulp van een binaire code, waarbij de voedingsspanning op het systeem blijft staan. De �failsafe� besturing is ondergebracht in een afsluitbare aluminium gecoate kast, die door middel van twee beugels aan de verticale mast is bevestigd en vergrendeld. De behuizing meet 1000 x 1000 x 150 millimeter. Het complete gewicht is 45 kilogram.

Vanaf de zijkant worden de borden aangestuurd via een SPS en led-bedieningsdisplay. Hiervoor zit er in de kast een bedieningsunit, zodat bij de keuze van de beelden de verantwoordelijke operator de beelden kan zien, alvorens deze te activeren op de signaalgevers.

De buitenkast kan worden aangesloten op de lokale energievoorziening. Accu�s zorgen voor een goede beeldkwaliteit als de netspanning zou uitvallen, gedurende maximaal vier uur.

De lichtbeelden in de kleuren groen, rood, wit en amber kunnen al of niet knipperen. De dag- en nachtlichtsterkte is instelbaar van 4 tot 100 procent.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels