nieuws

Machine verlengt levensduur asfalt

bouwbreed

horst – Het repareren en conserveren van wegdekken met emulsie-asfaltbeton (eab) en zeer open emulsie asfaltbeton heeft succes. Zoveel, dat Janssen de Jong Infra uit Horst een nieuwe machine heeft aangeschaft waarmee deze koude mengsels snel en bijna geheel automatisch zijn aan te brengen.

De machine van het Duitse Schäfer is multifunctioneel, want geschikt voor het aanbrengen van drie producten: ralumac (ook in kleur), via-micro en via-ral. Bovendien is zij aangepast aan de ervaring van de mensen die ermee werken. Zij heeft een computer die mengsels kan onthouden en zorgvuldig de juiste samenstelling van het mengsel controleert. Op de truck bevinden zich compartimenten voor mineralen, emulsie, water en toeslagstoffen. Zij worden gewogen en gedoseerd in voorgeprogrammeerde verhoudingen en op het wegdek aangebracht met een verdeelslede over de volle breedte.

Janssen de Jong Infra heeft met de nieuwe machine een proefvak aangelegd bij Sevenum. Het bestaat uit een zoab en via-ral combinatie (zvc). Daaraan worden metingen verricht om de akoestische eigenschappen, waterdoorlatendheid en stroefheid te bepalen. Via-ral bestaat uit gemodificeerde bitumenemulsie, cement, vulstof en steenslag van 1 tot 3 millimeter in een verhouding die tot 30 procent holle ruimte oplevert, net als zeer open asfaltbeton.

Het wordt gebruikt om rafelend zoab te repareren en de levensduur te verlengen. In Sevenum is de nieuwe zoab preventief voorzien van een fijn steenskelet. De kosten zijn hoger dan van gewoon zoab, maar de kosteneffectiviteit is groter. De terugverdientijd is vier tot vijf jaar. Structureel, baanbreed onderhoud is naar verwachting pas nodig na 14 jaar, terwijl gewoon zoab onder zware omstandigheden na 8 jaar al kan gaan rafelen.

De ontwikkelingen van asfaltbeton staan niet stil. “We werken samen met andere bedrijven aan lage temperatuur asfalt. Traditioneel asfalt wordt vervaardigd bij 170 graden en verwerkt bij 130 of 140 graden. Lagetemperatuurasfalt is onder de 100 graden”, vertelt T. Kneepkens, manager research & development en kam-coördinator voor het hele bedrijf. “Daarnaast hebben we toepassingen ontwikkeld voor onderhoud van zoab.” Zijn collega Th. van Hoof, manager emulsie-asfaltbeton, voegt toe: “Er is behoefte aan de verlenging van de levensduur van zoab. Het structurele onderhoud van de autosnelwegen is vertraagd, in afwachting van spits- en wisselstroken en een nieuwe indeling in rijstroken. Het onderhoud wordt gekoppeld aan het functionele inrichten. Dat kan een uitstel van het structurele onderhoud betekenen met misschien wel twee, drie jaar. Om het rafelen te stoppen is behoefte aan levensduur verlengende maatregelen.”

Revitaliseringsolie

Een mogelijkheid is het toepassen van verjongingsolie, het �sealen� van zoab. Dat kan als nog geen sprake is van rafeling. Door de revitaliseringsolie verweekt het bitumen op de contactvlakken van de steentjes en dan kan het zoab weer een jaar of drie mee. “Wij gebruiken geen olie, maar voegen bitumen toe en een steenslagfractie”, aldus Van Hoof. “Het is wel belangrijk dat op de contactpunten nog �lijm� aanwezig is.”

Het functioneel onderhoud met via-ral gaat aanzienlijk sneller dan het frezen van een rijstrook en aanbrengen van nieuw zoab. Dat kan met maximaal 2000 vierkante meter per nacht, via-ral met 10.000 vierkante meter per nacht. Bovendien hoeft geen gefreesd asfalt te worden afgevoerd en gerecycled.

Energiebesparingsprijs

Bij nieuwe producten voor zoab let RWS vooral op de veiligheid, geluid en duurzaamheid. Het contact met de banden moet voldoende zijn. Volgens Janssen de Jong Infra is de stroefheid van nieuw zoab met via-ral (zvc) tussen 0,50 en 0,66. De geluidsabsorptie is gelijk aan of hoger dan die van nieuw zoab.

Duurzaamheid in de betekenis van �sustainability� wordt vooral bereikt door de hoeveelheid grondstoffen te beperken. Bovendien hoeven koude producten niet naar en van de centrale getransporteerd en verhit te worden. Dat scheelt veel energie en uitstoot van CO2, stelt Van Hoof. Bovendien kan via-ral met het zoab na afloop van de levensduur worden gefreesd en volledig worden gerecycled, hergebruikt voor onderlagen. Daarom was via-ral in 2004 genomineerd voor de gww energiebesparingsprijs van RWS.

Een andere mogelijkheid om te voldoen aan de vraag naar duurzaamheid is de ontwikkeling van dunne asfaltdeklagen van maximaal 2,5 centimeter dik. Met moderne technieken en materialen is dat mogelijk, verwacht Van Hoof. Rijkswaterstaat inventariseert momenteel de dunne deklagen op gemeentelijke en provinciale wegen.

“Voor wegen binnen de bebouwde kom is zoab minder geschikt”, waarschuwt Van Hoof. Zijn collega valt hem bij: “Je moet geen zoab toepassen met langzaam verkeer, stoplichten en bochten. Voor de bebouwde kom hebben we nieuwe asfaltlagen die qua geluid bovendien beter presteren dan zoab.”

De nieuwe machine zal vooral op autosnelwegen te zien zijn. Hij hoeft niet op en neer te rijden om nieuwe materialen te laden, die worden naar de machine gebracht en vanaf de vluchtstrook bijgevuld.

Aantal vierkante meters per nacht vervijfvoudigd

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels