nieuws

Eternit heet James Hardie welkom als strijdmakker

bouwbreed

goor – Eternit wrijft zich in de handen bij de poging van James Hardie een flink stuk van de Europese markt voor vezelcementplaat te bemachtigen. Topman A. Hoste ziet de aanval van zijn Australische concurrent als een bevestiging van de kwaliteit die hij te bieden heeft.

“Anders dan directeur Koning van Hardie beweert, maakt concurrentie Eternit in het geheel niet zenuwachtig. In tegendeel zou ik zeggen. We zijn zelfs wel blij met de nieuwe partij”. Vanwege de gewijzigde marktverhoudingen heeft Eternit volgens Koning zijn prijzen met 2,6 procent verlaagd.

Tegenstrever Hoste: “Tot dusverre bracht Eternit als enige de boodschap dat vezelcementplaat goede kwaliteit heeft. Voortaan maakt dus nog een onderneming promotie. Dat onze vezelcementplaat een uitstekend product is weet Hardie als geen ander. Waarom anders heeft het bedrijf twee van onze fabrieken in de Verenigde Staten gekocht, een land dat voor ons geen prioriteit heeft”. Anders dan Hardie naar buiten brengt, ziet Eternit zichzelf niet als een onderneming louter gespecialiseerd in daken. “Feitelijk heeft Hardie maar twee producten, de plank en de tegelplaat. Daar stellen wij ons hele gamma van tientallen producten tegenover, van keramische pannen en golfplaten tot vezelcement en natuurlei”.

Ook het argument van Hardie dat zijn twee millimeter dunnere planken gemakkelijker in het gebruik zijn bestrijdt Eternit. Directeur C. Doevelaar werpt tegen: “Ik zeg niet dat Hardie een slecht product heeft. Wel stel ik vast dat iedereen baat heeft bij sterk materiaal. Bij Eternit krijg je meer sterkte voor je geld”.

Eternit Nederland maakt deel uit van Etex, een groep die met ruim 12.000 medewerkers in 2003 een omzet wegzette van 1,5 miljard euro. De vestiging in Goor telt 168 medewerkers.

James Hardie boekte, met het accent van de activiteiten in Australië en de Verenigde Staten, vorig jaar een omzet van 982 miljoen dollar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels