nieuws

Doesburg slaat brug naar de IJssel

bouwbreed

DOESBURG – Het Hanzestadje ligt weliswaar aan de IJssel, maar een echte verbinding tussen de historische kern van Doesburg en de rivier was er eigenlijk nooit. Met de bebouwing van het gebied tussen de vroegere stadsgracht en de rivierdijk is die brug nu geslagen.

“Vanaf de kerk loop je straks in een rechte lijn via de binnentuin van het nieuwbouwproject naar het water”, zegt projectleider M. Schrijver van Moes Bouwgroep, wijzend op een plek waar een weggetje met twee nieuwe bruggen de bebouwingsrichting doorsnijdt.

Contre Escarpe, letterlijk vertaald �tegenover de vestingwal� is de toepasselijke naam geworden voor het nieuwbouwproject met 168 woningen. De bouwwerkzaamheden naderen de laatste fase sinds de combinatie van de architecten A. Natalini uit Florence en C. Schrauwen uit Amsterdam met Johan Matser Projectontwikkeling in 1997 een prijsvraag wonnen.

Het hart van het plan van Natalini en Schrauwen bestaat uit twee parallelle rijen van bebouwing waarvan de een pal langs de dijk naast de IJsseloever loopt. Die IJsselappartementen worden door een binnentuin gescheiden van een rij grachtwoningen. De huizen staan met de voorgevel naar de ooit gedempte stadsgracht, die weer bovengronds is gehaald. “Daarbij zijn ook nog een stuk stadsomwalling en een scheepshelling uit de veertiende eeuw teruggevonden”, vertelt hoofduitvoerder H. Valk van Moes.

Traditioneel

De architecten kozen voor traditionele gemetselde Hollandse gevels – maar dan moderne – om de grachtwoningen bij de historie van de Hanzestad te laten aansluiten. De appartementen aan de overkant van de binnentuin sluiten weer aan bij de woonhuizen door een maat van 54 centimeter streng te herhalen in alle gevels.

“Zo strikt als de eenheid in de gevelmaten is – de maat wordt zelfs teruggevonden in de plaats van de kolommen in de garages – zo verschillend zijn de woningen die erachter schuilgaan”, schetsen Schrijver en Valk. Het project Contre Escarpe kent 52 verschillende woningtypen binnen een totaal van 168 woningen.

De gevels zijn uitgevoerd in twee kleuren baksteen, zink en gezuurd beton met de kleur van zandsteen. “Door het 54-centimeter regime toe te passen op alledrie de materialen, moest er in het begin nog even worden gepuzzeld om elders die hogere kosten terug te verdienen. Je hebt daardoor immers te maken met veel verschillende prefab onderdelen en hogere kraankosten”, vertelt de projectleider. Een woontoren die twaalf verdiepingen kreeg in plaats van tien en de keuze voor gezuurd beton in plaats van echt zandsteen hielpen daarbij.

De parkeergarage voor alle woningen bestaat uit twee rechthoekige bakken pal onder de twee parallelle bouwblokken, die aan de uiteinden onderling zijn verbonden. De �bak� aan de IJsselzijde ligt hoger dan die aan de grachtkant. Aan de rivierkant is namelijk de dijk – en ook het ondergrondse deel daarvan – bepalend voor waar de bebouwing begint.

Schrijver: “De promenade langs de bebouwing is op dezelfde hoogte gebracht als de dijk door de ruimte tussen de parkeerlaag en de dijk op te vullen. Maar de parkeerlaag steekt nog genoeg boven die hoogte uit om de bewoners van de onderste woningen vrij uitzicht te geven en inkijk van de promenade te besparen”, meent Schrijver.

Aan de grachtkant van het complex is het idee herhaald. De entree van de woningen ligt iets hoger dan de kade langs de gracht en is via een trapje bereikbaar.

Doorstrijkmortel

Tussen de twee garagebakken in ligt de binnentuin, ter hoogte van het vroegere maaiveld. Licht en lucht uit de binnentuin stromen de garages binnen door open metselwerk, met doorstrijkmortel gemetseld.

De binnentuin zelf komt uit op een plein in de wandelroute die oud-Doesburg verbindt met de waterkant. Daar ligt voor de wandelaars de betonnen kade met de grote traptreden die in 2001 de betonprijs won.

De enige grote tegenslag sinds het begin van de ontwikkeling was volgens Schrijver een bodemvervuiling die in 2002 moest worden opgelost. Sinds de bouwstart in 2003 kon echter vlot worden doorgewerkt. Schrijver: “We denken dan ook in juni dit jaar alles op te kunnen leveren.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels