nieuws

Den Haag moet trotser omgaan met de zee

bouwbreed

den haag – Om ook in de toekomst een prettige stad te blijven, moet Den Haag groeien. Het gemeentebestuur heeft daarom zes zones aangewezen waar tot 2020 belangrijke ontwikkelingen in gang gezet moeten worden.

Wethouder M. Norder (ruimtelijke ontwikkeling) presenteerde gisteren zijn structuurvisie �Wereldstad aan Zee�, waarin het gemeentebestuur opsomt hoe en waar in de stad kansen liggen voor verdichting. Het discussiestuk leunt in belangrijke mate op de gedachte dat Den Haag zich meer moet afficheren als een stad aan zee. “Er zijn maar weinig steden die zich op de zee kunnen beroepen,” stelde Norder. “We moeten daar trotser mee omgaan.” Om de relatie die Den Haag met de zee heeft te benadrukken, wil Norder een landmark dat zich als icoon van Den Haag kan meten met de Rotterdamse Erasmusbrug. “Een logo dat symbool staat voor deze visie met een duidelijke publieksfunctie. Een museum bijvoorbeeld.”

In de structuurvisie wijst het stadsbestuur zes zones aan waarlangs Den Haag in de komende jaren wil vernieuwen en wil bouwen. Drie daarvan – de kust- en internationale zone, de centrumzone en de A4-zone – doorkruisen de stad in noord-zuidrichting. De andere drie zones – de strandexpres in het noorden, de lijn 11-zone en de Lozerlaanzone volgen een oost-westrichting. “We volgen dus de bestaande blokjesstructuur waaruit de stad in de afgelopen eeuw is opgebouwd,” stelde de wethouder.

Langs alle zones denkt Norder de woningbouw te kunnen verdichten. Daarnaast wil hij intensieve industrie verplaatsen naar omliggende regio�s en denkt hij aan extra infrastructuur zoals Randstadrail en het doortrekken van de ringweg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels