nieuws

Vereniging Eigen Huis wil aantal opleveringsfouten halveren

bouwbreed

den haag – Vereniging Eigen Huis (VEH) wil het aantal opleveringsgebreken halveren. Dat heeft directeur ledenbelang F. van Loon van de consumentenorganisatie laten weten. Het keurmerk Klantgericht Bouwen, dat gisteren in Den Haag officieel is gepresenteerd, moet wat VEH betreft een belangrijke bijdrage leveren aan die ambitie.

Volgens het laatste onderzoek van VEH worden koopwoningen gemiddeld met 28 fouten opgeleverd. “Dat was in het echte topjaar 2002. Het is de hoogste score die we ooit gemeten hebben”, plaatste Van Loon het cijfer in perspectief.

Volgens de laatste onderzoeken is het aantal gebreken bij oplevering met bijna eenderde gedaald. Daarmee komt het gemiddeld aantal te herstellen fouten per woning op twintig. Van Loon denkt dat het nog beter kan. “Bedrijven die het keurmerk �Klantgericht Bouwen� hebben gekregen komen gemiddeld op dertien gebreken uit. En daar zijn bedrijven bij die het nog beter doen.”

Het keurmerk Klantgericht Bouwen is gisteren aan 55 aannemers uitgereikt. Voorzitter E. Brinkman van branchevereniging Bouwend Nederland, dat samen met VEH het initiatief heeft genomen voor het project, was daarbij aanwezig. Een groep van 64 bouwondernemingen zou graag het kwaliteitslabel willen hebben en heeft zich aangemeld bij de stichting Klantgericht Bouwen, die voor de uitvoering van het keurmerk zorgt.

Op de lijst van deelnemers en kandidaten – waar op de Rosmalense bouwer Heijmans na vrijwel alle grote ondernemingen voorkomen – valt de naam Dura Vermeer in het bijzonder op. Vijf dochteronderneming van het bouwbedrijf hebben het keurmerk binnengehaald. Drie werkmaatschappijen van de landelijk werkende aannemer hebben aangegeven dezelfde ambitie na te streven.

De prestaties van de deelnemende aannemers worden jaarlijks in beeld gebracht. Hiervoor houdt VEH een enquête onder woningkopers. “Wij stellen vragen over zaken als de nazorg bij oplevering en bijvoorbeeld de mogelijkheid voor kopers om tijdens de bouw hun plannen bij te stellen”, legt Van Loon uit.

Op beide thema�s is er volgens de belangenbehartiger nogal wat verbetering mogelijk. “uit ons onderzoek blijkt dat consumenten aan beide diensten veel belang hechten. De verwachtingen zijn wat dat betreft vrij hoog. Maar aannemers scoren op dit vlak bij herhaling slecht.”

Met behulp van de antwoorden uit de vragenlijsten wordt een ondergrens vastgesteld. Van Loon: “Bedrijven die het keurmerk willen hebben moeten minimaal boven de benchmark scoren.” Die eis geldt ieder jaar. Wat betekent dat het label ook weer ingetrokken kan worden als een aannemer niet aan de eisen voldoet. De initiatiefnemers hebben afgesproken dat de lat jaarlijks een stukje hoger wordt gelegd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels