nieuws

ProRail: onderhoud voor 357 miljoen Dit jaar aanpak van steeds meer versleten infrastructuur

bouwbreed

den haag – Groot en klein onderhoud zijn de voornaamste werkzaamheden van ProRail in 2005. Er is een bedrag van 357 miljoen euro mee gemoeid.

Dit meldt de organisatie in haar eerste Beheerplan, dat minister Peijs deze week aan de Tweede Kamer heeft aangeboden.

Zoals Peijs in haar begroting ook al heeft aangekondigd, gaat de aandacht van ProRail, waarvan de staat de enige aandeelhouder is, dit jaar en de komende jaren vooral uit naar onderhoud en vervanging. Voor de jaren 2004-2012 heeft Peijs hiervoor 1,9 miljard euro uitgetrokken.

Aangezien de afgelopen jaren vooral geld is gestoken in grote infrastructurele projecten, zoals de Betuwelijn en de hsl-zuid, is onderhoud en vervanging op een laag pitje komen te staan. Het gevolg is “een steeds meer versleten infrastructuur”, meldt ProRail in het Beheerplan. Om de veiligheid niet in gevaar te brengen, zijn aan vervoerders zoals de NS en Railion al snelheids- en gewichtsbeperkingen van de treinen opgelegd en moeten ze soms kortere treinen inzetten. Hierdoor rijden er minder treinen op tijd, worden de reistijden langer en kunnen er op de intensief gebruikte lijnen minder treinen rijden. Behalve het verhelpen van gebreken aan de rails, is ook de vervanging van beveiligingssystemen en de energievoorziening urgent, aldus ProRail.

Groot onderhoud

Voor groot onderhoud trekt ProRail dit jaar 111 miljoen euro uit. Hiervan gaat 32 miljoen naar onderhoud van het spoor, 15,4 miljoen naar de stations, 13,3 miljoen naar draagconstructies van bovenleidingen, 8,4 miljoen naar vaste stalen bruggen en 5,4 miljoen naar vaste kunstwerken zoals viaducten.

In klein onderhoud steekt ProRail 246 miljoen. Vervanging van bovenbouw zoals spoor, dwarsliggers, wissels en overwegen kost dit jaar 6,1 miljoen euro.

Voor 2005 verwacht de organisatie “relatief veel uitzonderlijke hinderrijke buitendienststellingen”, om de vorig jaar opgelopen achterstand in onderhoud in te lopen. Meer dan in 2004 worden baanvakken afgesloten om in relatief korte tijd verschillende werkzaamheden te verrichten. Dit is ook veiliger voor baanwerkers.

ProRail verricht overigens ook werkzaamheden in of rond de spoorbaan voor gemeenten en provincies, zoals de bouw van tunnels, viaducten en geluidsschermen. Hiermee incasseert het bedrijf een bedrag van tussen de 100 en 150 miljoen euro.

De Tweede Kamer heeft nu vier weken de tijd om in te stemmen met het Beheerplan. Minister Peijs kan zich inmiddels vinden in het plan, maar moet formeel wachten op goedkeuring van de Tweede Kamer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels