nieuws

Nederland vleugellam door Raad van State

bouwbreed

den haag – De Raad van State moet met zijn uitspraken, zoals over de Tweede Maasvlakte, meer rekening houden met maatschappelijke belangen. Nederland wordt anders vleugellam.

Dit zegt voorzitter Roelf de Boer van Deltalinqs, de belangenorganisatie van bedrijven in het Rotterdamse havengebied, in een interview met Cobouw.

De Boer, van eind juli 2002 tot eind mei 2003 voor de LPF minister van Verkeer en Waterstaat in het kabinet Balkenende-I, vindt dat de Raad van State soms te ver doorslaat. “De vernietiging van de beleidsbeslissingen over de Tweede Maasvlakte herinnert aan mijn oude vak, dat van minister. Tien minuten voor het einde van mijn ministerschap steunde de Eerste Kamer mijn spoedwet over wegverbreding. De Raad van State houdt de spoedwet nu tegen vanwege de aantasting van de luchtkwaliteit. En je ziet het nu ook met de uitspraak over het Stationseiland bij Amsterdam Centraal Station over de luchtkwaliteit. De Raad van State moet meer stilstaan bij de vraag hoe ze zaken moeten interpreteren, anders wordt Nederland vleugellam.”

Goede keuze

De Boer vindt overigens het kabinetsbesluit om de gebreken in de planvoorbereiding van de aanleg van de Tweede Maasvlakte en de inrichting van 750 hectare aan natuur- en recreatiegebied ten noorden van Rotterdam te herstellen een goede keuze. “Net als minister Peijs ervoer ik de uitspraak van de Raad van State als een donderslag bij heldere hemel. Dat het kabinet nu wil repareren, is prima. Daardoor wordt uitstel zoveel mogelijk voorkomen.” De Boer vreest echter wel voor een latere start van de werkzaamheden dan in 2006, zoals nu de bedoeling is. “In dat geval moeten we de opleverdatum in 2011 gewoon halen. Die mag niet in gevaar komen. De winst moet worden geboekt in sneller en efficiënter bouwen. De Tweede Maasvlakte moet er echt komen. Bedrijven kunnen nu geen kant op.”

Concurrentie

De Boer voelt als de voorman van de haven- en industriële bedrijven sterk de ogen op zich gericht van de concurrerende havens in Antwerpen, Hamburg en Bremen. Ook in China volgen ze Nederlandse ontwikkelingen op de voet. Tijdens een havenmissie in oktober vorig jaar aan het economisch snel groeiende land kwam hij erachter hoe het ook kan: “Twee jaar plannen en drie jaar bouwen. In de River Pearl Delta (provincie Guangdong, bij Hongkong en Macau, red.) leveren ze elke zes maanden een nieuwe ligplaats voor containerschepen op, die per jaar een miljoen TEU�s kan verwerken. China lacht ons gewoon uit om ons gepolder.” TEU staat voor Twenty foot Equivalent Unit, een internationale standaard om de hoeveelheid containers te bereken. Twintig voet is de lengte van de kleinste maat zeecontainer.

Doorpolderen

De Boer juicht overleg met alle betrokken partijen van harte toe, maar vindt ook dat �het gepolder� zijn grenzen kent. “Over alle plannen die samenhangen met de Tweede Maasvlakte is langdurig overleg gepleegd tussen overheid, bedrijfsleven en natuur- en milieuorganisaties. Iedereen heeft om de tafel gezeten en iedereen heeft er iets van gevonden. Bij de natuur- en milieuorganisaties die bij het overleg waren betrokken, was er ronduit teleurstelling over de Raad van State-uitspraak. Zij waren er trots op wat ze voor elkaar hadden gekregen met die 750 hectare aan natuur- en recreatiegebied. Hieruit blijkt dat je niet kunt doorpolderen tot het gaatje. Op een gegeven moment moet iemand leiderschap tonen en verantwoordelijkheid nemen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels